Tutkimus: Tampereen Ratikka kasvattaa edelleen suosiotaan – Ratikka on lisännyt joukkoliikenteen käyttöä merkittävästi
Tampereen Raitiotie Oy selvittää vuosittain tamperelaisten mielipiteitä ja suhtautumista raitiotiehen Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksella. Tutkimuksen mukaan tamperelaisten positiivinen suhtautuminen Ratikkaan on kasvanut entisestään; tällä hetkellä 89 % prosenttia kaupunkilaisista suhtautuu Ratikkaan myönteisesti. Erittäin myönteisesti Ratikkaan suhtautuvien määrä on kasvanut peräti 4 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Tutkimuksen mukaan Ratikan käyttö on lisännyt edelleen julkisen liikenteen käyttöä.
Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksen mukaan 89 prosenttia tamperelaisista suhtautuu Ratikkaan positiivisesti. Viime vuonna kyseinen luku oli 86 prosenttia. Erittäin myönteisesti Tampereen Ratikkaan suhtautuvien osuus on noussut neljä prosenttiyksikköä viime vuoden tutkimukseen verrattuna – heitä on nyt 69 prosenttia vastaajista. Vastaajista neljä prosenttia suhtautuu Ratikkaan jonkin verran kielteisesti, kun viime vuonna vastaava luku oli viisi prosenttia. Erittäin kielteisesti Ratikkaan suhtautuu viime vuoden tapaan vain yksi prosentti vastaajista.
Kuluttajatutkimuksen mukaan Ratikan käyttö on lisännyt edelleen julkisen liikenteen käyttöä. 58 % vastaajista kertoo Ratikan lisänneen omaa julkisten liikennevälineiden käyttöä. Luku on noussut viime vuodesta peräti 9 prosenttiyksikköä.
– Tällaiset tulokset ovat aivan mahtavia. On todella hienoa, että Ratikkaan erittäin myönteisesti suhtautuvien määrä on edelleen kasvanut. Tutkimus osoittaa myös, että matkustuskokemus vaikuttaa positiivisesti suhtautumiseen Ratikkaan. Kuuntelemme herkällä korvalla julkista keskustelua sekä saamaamme palautetta ja kehitämme jatkuvasti koko Ratikkaperheen voimin toimintaamme. Tutkimuksen tulokset kertovat, että samalla linjalla kannattaa jatkaa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö selventää.
Kuluttajatutkimus tehdään ensi vuonna myös Pirkkalassa
Tampereen Ratikan kuluttajatutkimusta on tehty vuosittain raitiotien rakennustöiden aloittamisesta, vuodesta 2017 lähtien. Tutkimuksen toteuttaa IROResearch Oy Tampereen Raitiotie Oy:n toimeksiannosta. Ensimmäisen tutkimuksen mukaan 56 prosenttia tamperelaisista suhtautui Ratikkaan myönteisesti, ja kielteisesti Ratikkaan suhtautuvia oli 23 prosenttia vastaajista.
Tampereen kaupunginvaltuusto ja Pirkkalan kunnanvaltuusto päättivät lokakuussa kokouksissaan Tampereen Ratikan laajentamisesta vaiheittain ensin Pirkkalan Partolaan ja Tampereen Niihaman pysäkille saakka sekä toisessa vaiheessa Partolasta Suupalle ja Niihaman pysäkiltä Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.
– Pirkkalasta tulee valtuustojen päätösten myötä uusi Ratikkapaikkakunta. Tulemme teettämään kuluttajatutkimuksen ensi vuodesta alkaen myös Pirkkalassa, jotta saamme rakentamisen alusta asti tietoa, miten pirkkalalaiset suhtautuvat Ratikkaan, Sirviö kertoo.
Ratikkaa käytetään eniten lyhyisiin matkoihin
Kuluttajatutkimuksen mukaan 92 prosenttia tamperelaisista on jo matkustanut Ratikalla, kun viime vuonna vastaava määrä oli 91 prosenttia.
Päivittäin Ratikkaa käyttävien osuus on nyt viisi prosenttiyksikköä alemmalla tasolla kuin viime vuonna. Ratikkaa käyttää kuitenkin vähintään viikoittain 39 prosenttia tamperelaisista. Niin ikään 39 prosenttia vastaajista ilmoittaa käyttävänsä Ratikkaa eniten lyhyisiin matkoihin keskusta-alueella. Ratikan hyödyntäminen lyhyisiin matkoihin on lisääntynyt viime vuodesta 7 prosenttiyksikköä. Päivittäin Ratikkaa käyttävät tekevät Ratikalla eniten työmatkoja ja matkoja kotoa keskustaan. Kaikkiaan Ratikkaa käytetään monipuolisesti erityyppisiin matkoihin. 15–29-vuotiaiden ikäryhmä on ollut aktiivisin matkustamaan Ratikalla.
Lähes kaikki matkustaneet kuvaavat Ratikalla matkustamista edelleen helpoksi (97 %) sekä esteettömäksi (91 %), odotuksia vastaavaksi (94 %), luotettavaksi (93 %), turvalliseksi (92 %), tilavaksi (90 %) ja viihtyisäksi (89 %). Myös matkalipun ostaminen koetaan helpoksi (90 %).
Tutkimuksen mukaan Ratikalla on ollut myönteinen vaikutus erityisesti raitiotien lähellä olevien asuinalueiden kehitykseen (2024: 44 %, 2023: 47 %, 2022: 46 %). Viime vuoteen verrattuna suhtautuminen asuinalueiden kehityksen vaikutukseen on kuitenkin nyt aiempaa neutraalimpi.
Yleisesti Ratikka koetaan ympäristöystävällisenä, sen koetaan parantavan kaupungin mielikuvaa ja nostavan asuntojen arvoa sekä tekevän Tampereesta mukavamman paikan asua.
Raitiotien laajentamista toivotaan ja Ratikan kehittämiseen halutaan osallistua
Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksella selvitetään myös kaupunkilaisten odotuksia Ratikan ja raitiotien suhteen. Selkeässä pääosassa tutkimuksissa ovat toistuneet toiveet raitiotien laajentamisesta niin Tampereen sisällä kuin seudullisestikin.
– Valtuustojen tuoreet päätökset vastaavat asukkaiden toiveisiin. Tampereen Ratikkaa suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti. Tutkimuksessa ilmenevät odotukset kertovat, että Ratikkaan ja sen kehittämiseen uskotaan, Sirviö toteaa.
52 % tamperelaisista kokee käyttäjien osallistumisen Ratikan käyttäjäkokemuksen kehittämiseen erittäin tärkeänä.
– On hienoa, että kaupunkilaiset haluavat edelleen osallistua Ratikan käyttäjäkokemuksen kehittämiseen. Erilaisia vaikuttamismahdollisuuksia tulee olemaan myös jatkossa, joten kannattaa seurata aktiivisesti Tampereen Ratikan, uuden osuuden suunnittelusta ja rakentamisesta vastaavan Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin, Nyssen ja kuntien kanavia näiden asioiden tiimoilta, Sirviö jatkaa.
Kuluttajatutkimuksesta
IROResearch Oy toteutti Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksen lokakuussa 2024 Tampereen Raitiotie Oy:n toimeksiannosta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Tampereen asukkaiden mielipiteitä ja suhtautumista Tampereen Ratikkaan. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Tampereen Ratikan kehittämisessä, viestinnässä ja markkinoinnissa.
Kohderyhmä on 15-75-vuotiaat Tampereen asukkaat. Tutkimuksen otoskoko oli 500 vastaajaa ja se kiintiöitiin asuinpaikan (raitiotie max. 800 m / muu Tampere), sukupuolen ja ikäryhmän mukaan.
Tiedot kerättiin tietokoneavusteisilla puhelinhaastatteluilla IROResearch Oy:n omassa puhelinhaastattelukeskuksessa. Tiedonkeruuta varten ostettiin Väestötietorekisteristä riittävä otos kohderyhmään kuuluvista henkilöistä. Rekisteripoiminnan kohdistamiseksi tutkimuksen tilaaja toimitti IROlle ”raitiotie max. 800 m” katulistan.
Ensimmäinen Tampereen Ratikan kuluttajatutkimus tehtiin vuonna 2017. Tutkimuksen seurantatutkimus tehdään vuosittain.
Lisätietoja:
Pekka Sirviö
Toimitusjohtaja
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
etunimi.sukunimi@tampereenraitiotie.fi