Tampereen Ratikka on Pohjoismaiden suurin ja tamperelaisten kanssa suunniteltu – Ratikan voi bongata liikenteessä kesä-heinäkuun taitteesta alkaen

Tampereen Ratikka on Pohjoismaiden suurin ja tamperelaisten kanssa suunniteltu – Ratikan voi bongata liikenteessä kesä-heinäkuun taitteesta alkaen

Tampereen Ratikan matkalla saavutettiin jälleen yksi merkittävä virstanpylväs 23. toukokuuta, kun kaupunkiin saapui ensimmäinen Tampereen raitiovaunu. Tampereen Ratikat valmistetaan Kajaanissa, Škoda Transtech Oy:n Otanmäen tehtaalla. Euroopan nykyaikaisin raitiovaunu liikkuu ensimmäistä kertaa varikon ulkopuolella koeajoissa kesä-heinäkuun taitteesta alkaen.

Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka
Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka. Kuva: Pasi Tiitola, Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen Ratikka on esteetön, tilava, ilmastoitu ja suunniteltu erityisesti pohjoisen olosuhteisiin. Raitiovaunu on 37,3 metriä pitkä, 3,6 metriä korkea ja 2,65 metriä leveä ja sen paino on ilman matkustajia 56,8 tonnia. Tampereen Ratikka tähän mennessä kooltaan suurin Pohjoismaissa valmistettu raitiovaunu. Kokonsa ja ominaisuuksiensa lisäksi vaunusta tekee erityisen se, että se on tamperelaisten kanssa yhdessä suunniteltu.

– Katselmoimme Ratikan karkeaa mallikappaletta tamperelaisten käyttäjäryhmien kanssa lukuisia kertoja vuoden 2018 keväällä Oulussa. Tästä muokattua lopullista mallia eli makettia on sen jälkeen arvioitu Tampere-talossa alkuvuodesta 2019 järjestetystä maketti-näyttelystä lähtien Tampereella. Olemme saaneet osallistujilta palautetta käyttäjäkokemuksesta ja se on välitetty kaluston valmistajalle huomioonotettavaksi raitiovaunun toiminnallisuudessa. Muun muassa vaunun sisustusta ja sen ratkaisuja on muokattu saamamme palautteen perusteella. Myös Ratikkamme elävä, tiilenpunainen väri on yleisöäänestyksen voittaja, Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen kertoo.

Päätös raitiotien rakentamisesta tehtiin Tampereella marraskuussa 2016 ja rakennustyöt aloitettiin heti alkuvuodesta 2017. Hanke on edennyt aikataulussa ja budjetissa ja monia tärkeitä virstanpylväitä on saavutettu toisinaan jopa etuajassa. Myös kevät ja alkukesä 2020 ovat olleet Tampereen raitiotiehankkeessa monin tavoin historiallisia.

– Maaliskuussa Tampereella aloitettiin raitiotieinfran testit Saksasta tuodulla käytetyllä testivaunulla. Kolme vuotta sitten Tampereen Hervannassa laskettiin ensimmäiset raitiotiekiskot maahan ja muutama päivä ennen ensimmäisen Ratikan saapumista täydet 15 kilometriä Tampereen raitiotien kaksoisraidetta saatiin asennettua paikalleen. Toukokuun alussa Tampereen Ratikan tulevien liikenteenohjaajien koulutus aloitettiin ja 2. kesäkuuta käynnistyi 65 raitiovaunukuljettajan rekrytointi. Olemme hyvässä vauhdissa kohti ensi vuoden elokuussa alkavaa liikennöintiä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö listaa.

Yleisö pääsee tutustumaan valmiiseen Ratikkaan syksyllä – jos korona sallii

Koska Ratikan käyttöönotto tullaan suorittamaan loppuun Tampereella, on ensimmäinen vaunu monilta osin vielä keskeneräinen. Siitä puuttuu vielä osa ulkopuolen varustelusta ja mm. sisustusmateriaalit.

– Škoda Transtech Oy on tyytyväinen voidessaan toimittaa Tampereen Raitiotie Oy:n käyttöön ensimmäisen Tampereelle valmistuvan ForCity Smart Artic-raitiovaunun. Tänään luovutettava vaunu on looginen jatkokehitys yhteensä 73 Helsinkiin ja Saksaan toimitetulle Artic-raitiovaunulle. Otanmäen tehtaallamme ei ole Tampereen vaunulle soveltuvaa koeajorataa, joten ne vaunun kokeet, joihin vaaditaan vaunun liikuttamista radalla pitää tehdä Tampereella. Osa verhoiluosista on järkevää asentaa paikalleen vasta sähkölaitteiden käyttöönoton jälkeen, jotta ne eivät ole tiellä mittauksia ja säätöjä tehtäessä, Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja Juha Vierros toteaa.

Tampereen Ratikka on ensimmäinen Škoda Transtech Oy:n valmistama pikaraitiotievaunu. Yhtiö valmistaa raitiovaunuja yhteistyössä emoyhtiönsä kanssa Helsinkiin ja Tampereelle sekä Saksan Mannheimiin ja Berliinin Schöneicheen.

– Olemme tähän mennessä myyneet suomalaista Artic-raitiovaunumme hiukan alle 200 kappaletta. Artic-raitiovaunujen vienti on merkittävä virstanpylväs suomalaiselle kiskokalusto- ja teknologiateollisuudelle. Kiitämme Tampereen Raitiotie Oy:tä ja Raitiotieallianssia hyvästä yhteistyöstä ja luovutamme samalla virallisesti ensimmäisen vaunun yhtiön käyttöön, Vierros jatkaa.

Valmista Ratikkaa Tampereella päästään ihailemaan syyskuussa, kun toinen vaunu saapuu.

– Mikäli koronatilanne sallii, järjestämme loppusyksystä tapahtuman, jossa kaikki halukkaat pääsevät tutustumaan valmiiseen raitiovaunuun ja raitiovaunuvarikkoon, Pekka Sirviö kertoo.

Koeajot käynnistyvät varikolla kesäkuun lopussa

Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka tullaan näkemään varikon ulkopuolella kesä-heinäkuun taitteessa, kun koeajot aloitetaan varikon ja Turtolan välillä.

– Varsinaiset koeajot käynnistyvät varikolla viikolla 26, kun aloitamme raitiotiejärjestelmän ja protovaunun testit. Tavoitteena on, että koeajoissa päästään katuverkolle viikolla 27, koeajokoordinaattori, Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo kertoo.

Koeajoissa testataan mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikenne- ja varoitusvaloja, tehdään sähkönsyötön kuormituskokeita ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta ja vaihteenohjausta. Koeajoja tehdään aluksi yhtäjaksoisesti viikoilla 26-28. Tämän jälkeen alkavat vaunulle tehtävät tyyppikokeet, johon liittyvä ohjelma täsmentyy kesä-heinäkuun vaihteessa.

Ratikka-aika on nyt – Ota liikennesäännöt haltuun

Syyskuussa koeajot laajenevat Turtolan ja Itsenäisyydenkadun alikulkusillan välille ja loppuvuodesta Ratikka nähdään Pyynikintorilla asti. Ratikalla matkustamista Tampereella päästään kokeilemaan ensi keväänä ja varsinainen aikataulujen mukainen liikennöinti alkaa 9.8.2021.

Heinäkuusta eteenpäin Ratikka tulee olemaan pysyvä osa Tampereen liikennettä – vaunuja tulee syksystä alkaen lisää ja ensi kesänä kaupungissa liikennöi yhteensä 19 raitiovaunua.

– Toivomme, että kaikki tiellä liikkujat ottavat Ratikka-ajan liikennesäännöt haltuunsa. Tulemme muistuttamaan Tampereella liikkujia tästä asiasta yhdessä Tampereen kaupungin ja Nyssen kanssa ja tarjoamme tietoa mm. Tampereen Ratikan verkkosivuille kootun tietopaketin avulla. Liikennesääntöjen noudattaminen on jokaisen vastuulla. Pysytään yhdessä tarkkoina liikenteessä, Sirviö muistuttaa.

Lisätietoja:

Tampereen Ratikan liikenneturvallisuussivu: www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus

Toimitusjohtaja Pekka Sirviö
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
pekka.sirvio@tampereenraitiotie.fi

Kalustopäällikkö Ali Huttunen
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 866 3800
ali.huttunen@tampereenraitiotie.fi

Toimitusjohtaja Juha Vierros
Škoda Transtech Oy
puh. 050 394 7687
juha.vierros@transtech.fi

Koeajokoordinaattori, projekti-insinööri Niina Uolamo
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 556 4064
niina.uolamo@tampereenraitiotie.fi

Katso videoita Tampereen Ratikan ensimmäisistä koejoista: