Tampereen Ratikan liikennöinnin ensimmäinen kuukausi näkyy kasvuna joukkoliikenteen matkustajamäärissä – Ota haltuun Ratikka-arjen perusasiat
Tampereen Ratikan liikennöinnin ensimmäinen kuukausi näkyy kasvuna joukkoliikenteen matkustajamäärissä – Ota haltuun Ratikka-arjen perusasiat
Tampereen Ratikka on liikennöinyt kuukauden. Uusi joukkoliikenneväline on innostanut matkustajia ja kiinnostus Tampereen Ratikkaa kohtaan näkyykin 16 prosenttiyksikön kasvuna joukkoliikenteen matkustajamäärissä vuoden takaiseen verrattuna. Kevään koeliikenne mukaan lukien Ratikkamatkoissa rikottiin toissapäivänä (7.9.) miljoonan nousun rajapyykki. Sujuvan jatkon varmistamiseksi Ratikan toimijat muistuttavat muutamasta perusasiasta Ratikalla matkustamiseen ja Ratikkakaupungissa liikkumiseen liittyen.
Tampereen Ratikan liikennöinti alkoi tasan kuukausi sitten – 9. elokuuta. Kiinnostus Ratikkaa kohtaan näkyy positiivisesti joukkoliikenteen matkustajaluvuissa. Nyssen mukaan Tampereen seudun joukkoliikenteessä tehtiin Ratikan ensimmäisen liikennöintikuukauden aikana (9.8.-7.9.2021) yhteensä 2,69 miljoonaa matkaa, kun vastaavana aikana viime vuonna tehtiin 2,31 miljoonaa nousua. Ratikalla matkusti elokuussa runsaat 530000 matkustajaa.
– Olemme seuranneet tarkasti liikennöinnin aloittamisen jälkeistä joukkoliikenteen matkustajamäärän kehitystä. Ensimmäisen kuukauden aikana on tehty matkoja 16 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Koronatilanteen kehittyminen tuo lukuihin omat muuttujansa, mutta kyllä sen voi sanoa, että ihmiset ovat löytäneet mukavasti uuden linjaston ja Ratikan, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo.
– Ratikalla on tehty parhaimmillaan lähes 30000 matkaa päivässä, mikä on erinomainen määrä näin loppukesästä ja korona-aikana, Periviita lisää.
Matkustajamäärien lisäksi täsmällisyys on Tampereen Ratikalle merkittävä mittari. Ratikan luotettavuusprosentti on kuluneen kuukauden ajalta 99,75. Elokuun liikennöinnin aikana ajettiin yhteensä 11458 lähtöä, joista peruttuja lähtöjä oli 30.
– Tamperelaisille on luvattu täsmällisesti kulkeva joukkoliikenneväline ja siitä haluamme pitää kiinni. On hienoa, että alku on sujunut suunnitelmiemme mukaan. Kehitämme järjestelmää jatkuvasti ja tästä on hyvä jatkaa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö toteaa.
– Tampereen Ratikka kuljettaa matkustajat niin Tampereen monipuolisten palveluiden pariin kuin sienimetsäänkin. Matkustajat ovat olleet ilahduttavan aktiivisia antamaan meille palautetta ja jakamaan kokemuksiaan matkustamisesta mm. sosiaalisessa mediassa. Esteetön Ratikkamme tuntuu houkuttelevan kyytiin kaiken ikäisiä. Erityisesti Ratikan ulkomuoto, tasainen kyyti, matkustamisen helppous sekä mahdollisuus kuljettaa mukana polkupyöriä ja lemmikeitä keräävät kiitosta, Sirviö jatkaa.
Parannuksia ja hienosäätöä
Tampereella on otettu käyttöön täysin uusi raitiotiejärjestelmä uusine vaunuineen. Liikennöinti on alkanut ja sujunut suunnitellusti, mutta uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyy aina myös asioita, joissa voidaan parantaa. Saadun palautteen perusteella Ratikan ensimmäisen liikennöintikuukauden aikana on tehty jonkin verran parannuksia ja hienosäätöä niin järjestelmään, liikennöintiin kuin tiedottamiseenkin.
– Olemme tehneet parannuksia mm. kaarrekirskunnan ja vaihdeäänien hallintaan. Ratikka on itsessään lähes äänetön kulkuväline, mutta esimerkiksi kaarrekirskunta on raitiotieliikenteeseen kuuluva ominaisuus. Meille on erittäin tärkeää, että sekä matkustajat että raitiotien varren asukkaat ovat tyytyväisiä ja siksi olemme kuulleet ja keskustelleet asukkaiden kanssa näistä asioista. Ominaispiirteisiin ei voida kaikilta osin vaikuttaa, mutta olemme löytäneet toimivia ratkaisuita, joilla on jo parannettu ja voidaan jatkossa parantaa näitäkin asioita, Sirviö selventää.
Myös Sammonaukion Ratikan liikennevaloetuisuudet ovat puhuttaneet kaupunkilaisia ja huomiota on kiinnitetty myös matkustajaturvallisuuden lisäämiseen viestinnän keinoin.
– Tampereen kaupunki on säätänyt Sammonaukion liikennevaloja ja ensi viikosta alkaen Ratikan aikatauluja ja vuoroja säädetään siten, että vaunut liikkuvat yhtaikaisemmin risteyksessä. Näin ajoneuvoliikenteen odotusajat liikennevaloissa lyhenevät, Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä valottaa.
Uusi joukkoliikenneväline on houkutellut kyytiin paitsi päivittäiseen liikkumiseensa Ratikkaa käyttäviä matkustajia myös sellaisia ihmisiä, jotka haluavat nähdä ja kokea uuden liikkumismuodon. Uuden opettelu saattaa olla toisille hämmentävää ja joissain tapauksissa aiheuttaa myös vaaratilanteita, kun huomio kiinnittyy muualle kuin esimerkiksi siihen, että liikkuvassa vaunussa on syytä pitää seistessä kiinni.
– Uudet ja avarat Ratikat ovat matkustajille kiinnostavia. Uutta vaunua ihaillessa, tasaisesta Ratikkakyydistä nauttiessa ei välttämättä tule ajatelleeksi, että vaunu heilahtaa jonkin verran esimerkiksi liikkeelle lähtiessä ja pysähtyessä. Myös äkkipysähdykset ovat mahdollisia. Valitettavasti on sattunut tilanteita, joissa matkustaja on kaatunut tällaisessa tilanteessa. Siksi on tärkeää, että jokainen varmistaa oman turvallisuutensa heti vaunuun astuessaan ottamalla kiinni tangosta tai lenkistä. Tämä on tärkeää myös matkalippua leimatessa, Rauhala jatkaa.
Vaunuissa muistutetaan kiinni pitämisen tärkeydestä mm. infonäytöillä pyörivien videoiden ja kuulutusten avulla. Infonäytöillä pyörii paljon hyödyllistä tietoa matkustajille, joten niihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Ratikka-arki on alkanut – Muista nämä asiat
Tampereen liikenneympäristössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia ja Ratikka-ajan alkaminen on tuonut kaupungissa liikkuville uutta muistettavaa ja huomioitavaa. Tampereen Ratikka toivoo, että kaikki Ratikan matkustajat ja Tampereella liikkuvat ottavat muutamat perusasiat haltuun sujuvan Ratikka-arjen varmistamiseksi.
1. Vahvista aina matkaoikeutesi lippulaitteella
Tampereen Ratikassa tulee aina vahvistaa matkaoikeus lippulaitteella. Ratikassa toimivat Nyssen lipputuotteet: Nyssen matkakortille ladatut liput, Nysse Mobiilista ostetut mobiililiput, etukäteen ostetut QR-kertaliput sekä lähimaksu. Näyttämällä lippuasi lippulaitteella varmistat, että saat ikäryhmäsi mukaiset alennukset. Nysse-liikenteessä liikkuu Tampereen kaupungin tarkastajia, joilla on oikeus määrätä 80 euron tarkastusmaksu.
Ratikan jokaisessa moduulissa on kaksi lippulaitetta. Erityisesti ruuhkatilanteissa ensimmäisten vaunuun tulevien kannattaa siirtyä ovelta peremmälle vaunuun vahvistamaan matkaoikeutensa, jotta kaikki pääsevät sujuvasti sisälle vaunuun.
2. Pidä kiinni
Pidä aina kiinni tangosta tai lenkistä, kun seisot Ratikassa. Varmista, että otat tukea maksaessasi tai liikkuessasi Ratikassa. Ratikan kyyti on tasaista, mutta kuten kaikissa liikennevälineissä, Ratikassakin kannattaa aina varautua heilahduksiin ja äkkijarrutustilanteisiin, jotta varmistat oman pystyssä pysymisesi.
3. Jos Ratikalla matkustaminen askarruttaa, kysy
Nyssen asiakaspalvelu auttaa kaikissa Ratikalla matkustamiseen liittyvissä kysymyksissä. Osassa Ratikoista on matkustamon puolella myös vaunuvastaavana toimiva raitiovaunun kuljettaja, jolta voit kysyä mitä tahansa Ratikkaan liittyvää.
4. Voit avata oven painamalla oven Nysse-nappia
Ratikka pysähtyy automaattisesti joka pysäkillä ja pääsääntöisesti kuljettaja avaa pysäkeillä ovet. Hiljaiseen aikaan tai keliolosuhteiden niin vaatiessa kuljettaja ei avaa automaattisesti ovia vaan matkustaja voi itse avata sen Nysse-nappia painamalla.
5. Käytä SOS-nappia jos tilanne sitä vaatii
Ratikoissa on SOS-nappi hätätilanteita varten. Jos vaunussa tapahtuu esimerkiksi vakavaa häiriköintiä, avaa SOS-napilla yhteys kuljettajaan. Hän kutsuu tarvittaessa apua paikalle.
6. Älä oleskele kiskoilla – Ylitä raitiotie aina varoen
Uudet ja siistit rata-alueet ovat kauniita katsella, mutta ne on tarkoitettu vain Ratikoille. Rata-alueella oleskelu on kiellettyä ja siitä voidaan myös sakottaa. Tässä on kyse sekä sinun että Ratikan kyydissä olevien ihmisten turvallisuudesta. Muista, että Ratikka ei pysty suuren massansa vuoksi äkkijarrutuksiin ja, että ratajohdossa on hengenvaarallinen jännite. Et välttämättä myöskään kuule Ratikan saapumista, joten ole aina tarkkana kiskoja ylittäessäsi.
7. Opettele raitiovaunuvalon toiminta – Älä aja risteykseen, kun raitiovaunuvalo on päällä
Kolmionmallinen raitiovaunuvalo toimii eri periaatteella kuin perinteinen liikennevalo. Kun Ratikkaa ei ole lähimailla, raitiovaunuvalo on pimeänä ja liikenne kulkee tuttujen sääntöjen mukaan. Kun raitiovaunuvalo näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, sinun tulee olla erityisen varovainen ylittäessäsi raitiotietä. Pysäytä ajoneuvosi, kun kiinteä keltainen valo syttyy 3-5 sekunniksi, sillä silloin Ratikka on jo lähellä. Kun raitiovaunuvaloon syttyy kaksi punaista valoa, risteykseen ei saa enää missään tapauksessa ajaa, sillä silloin Ratikka ajaa siitä läpi. Kun Ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista. Lähde liikkeelle vasta, kun valo on sammunut. Liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.
Tutustu Tampereen Ratikan liikenneturvallisuusmateriaaleihin osoitteessa www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus
8. Anna Ratikalle esteetön kulku
Muista, että Ratikalle tulee mahdollistaa esteetön kulku.
Älä milloinkaan ohita Ratikkaa sekaliikennekaistalla – edes silloin, kun Ratikka on pysähtyneenä pysäkillä.
Jos pysäköit raitiotien varteen, tarkista, että ajoneuvosi uloin osa on vähintään 1 metrin päässä lähimmän kiskon reunasta, jotta Ratikan kulku olisi mahdollisimman sujuvaa. Jos pysäköit kaarteeseen, jätä tilaa vähintään 2 metriä.
Lisätietoa:
Mika Periviita
Joukkoliikennejohtaja
Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse
puh. 050 326 7007
mika.periviita@tampere.fi
Pekka Sirviö
Toimitusjohtaja
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
pekka.sirvio@tampereenraitiotie.fi