Tampereen Ratikan kahdestoista vaunu saapuu helatorstaina – Koeliikenne matkustajien kanssa jatkuu

Tampereen Ratikan kahdestoista vaunu saapuu helatorstaina – Koeliikenne matkustajien kanssa jatkuu

Tampereelle saadaan kahdestoista raitiovaunu torstai-iltana 13. toukokuuta. Tamperelaiset ovat päässeet tutustumaan raitiovaunuilla matkustamiseen ensimmäistä kertaa kuluvalla viikolla, kun Ratikan koeliikenne matkustajien kanssa käynnistettiin.

Ensimmäisiä matkustajia Tampereen Ratikassa
Tampereen Ratikan koeliikenne matkustajien kanssa aloitettiin maanantaina 10. toukokuuta. Myös Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita (vas.) ja Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö (oik.) testasivat ensimmäisen koeliikennekyydin. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Kahdestoista Ratikka saadaan Tampereelle helatorstaina ja sen purku raiteelle tehdään perjantaina.

– Raitiovaunujen käyttöönotto sujuu muutamassa päivässä, ja kahdestoista vaunu tullaan näkemään koe- ja koulutusajoissa ensi viikon alusta lähtien, kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen.

Kulunut viikko on ollut Tampereen Ratikalle historiallinen, sillä maanantaina aloitettiin koeliikenne matkustajien kanssa. Koronatilanteesta johtuen kyytiin pääsee toistaiseksi tekemällä ennakkovarauksen osoitteessa nysse.fi. Koeliikennettä ajetaan 15 minuutin vuorovälein arkisin noin klo 12-18. Matkat ovat yhdensuuntaisia välillä Etelä-Hervanta – Pyynikintori ja Pyynikintori – Etelä-Hervanta, linjalla 3.

Koeliikenteessä – kuten kaikessa Nysse-liikenteessä – kiinnitetään erityistä huomiota koronaturvallisuuteen.

– Matkustajamäärien rajoittamisen lisäksi raitiovaunut ovat saaneet nanopinnoitteen ja vaunuihin on asennettu käsidesiautomaatit. Lisäksi matkustajia informoidaan matkan aikana kuulutuksin, ohjevideoin ja opastein. Vaunut ovat hyvin ilmastoituja, mutta ilmanvaihtoa tehostetaan vielä sillä, että kaikki ovet avataan joka pysäkillä. Lisäksi vaunut siivotaan joka päivä tehostetusti, Huttunen listaa.

Koska Ratikka ja raitiotien kunnossapitokalusto ovat pysyvä osa Tampereen liikennettä, jokaisen kannattaa kerrata myös Ratikkakaupungin liikennesäännöt osoitteessa www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus. Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa 9. elokuuta.

Faktaa:

Mitä eroa on varsinaisella liikennöinnillä ja koeliikenteellä?

  • Liikennöinnin alettua raitiovaunujen vuoroväli on 7,5 minuuttia, koeliikenteessä vuoroväli on 15 minuuttia
  • Liikennöinnin alettua ajetaan molemmilla linjoilla Pyynikintorilta Hervantaan (linja 3) sekä Sorin aukiolta Taysin alueelle (linja 1), koeliikenteessä ajetaan vain linjalla 3 Pyynikintorilta Hervantaan
  • Liikennöinnin alettua Ratikka liikkuu lähes yötä-päivää, koeliikenteen aikana liikutaan arkisin klo 12-18
  • Liikennöinnin alettua Tampereella on käytössä koko vaunukapasiteetti, koeliikenteen aikana kaikki vaunut eivät ole vielä saapuneet Tampereelle
  • Liikennöinnin alettua otetaan käyttöön myös Nyssen uusi Linjasto 2021, koeliikenteen aikana bussit kulkevat vielä Ratikan rinnalla
  • Liikennöinnin alettua koko raitiotieinfra pysäkkeineen on valmis, koeliikenteen aikana töitä vielä viimeistellään ja mm. Hatanpään valtatien rakentaminen on kesken

 Lisätietoja:

Kalustopäällikkö Ali Huttunen
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 866 3800
ali.huttunen@tampereenraitiotie.fi

Lue myös:

Tampereen Ratikan koeliikenne käynnistyi innostuneissa tunnelmissa

Tampereen Ratikan liikennöinnin aloittamista juhlitaan elokuussa Ratikka-viikon merkeissä – Pääjuhla järjestetään 8. elokuuta

Ennakkoilmoittautuminen Tampereen Ratikan koeliikenteeseen avataan 3. toukokuuta – Koeliikenne alkaa 10. toukokuuta