Seudullinen yleissuunnitelma

Tampereen raitiotien yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, TAYS:lta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan sekä Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle. Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.

Lielahti–Ylöjärvi-raitiotiestä aloitetaan hankesuunnittelu

17.12.2024

Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallitukset ovat päättäneet, että Lielahti–Ylöjärvi välin raitiotien hankesuunnitelma laaditaan vuosien 2025–2027 aikana yhteistyössä kaupunkien ja Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa. Tampereen kaupunginhallitus päätti asiasta 9.12., ja Ylöjärven kaupunginhallitus 16.12.2024. Lielahti–Ylöjärvi -raitiotie haarautuu Tampereen Lentävänniemen raitiotieradasta Hiedanrannan keskusaukiolla, Nottbeckin aukiolla ja päättyy Ylöjärvellä Kuruntien Leijapuiston päätepysäkille. Hankesuunnitelma on Tampereen raitiotien suunnittelujärjestelmän toiseksi tarkin suunnitelma ...

Lue lisää

Tampereen kaupunki tiedottaa: Raitiotien hankesuunnittelu Lielahdesta Ylöjärvelle voidaan aloittaa

10.12.2024

Lielahti–Ylöjärvi välin raitiotien hankesuunnitelma laaditaan vuosien 2025–2027 aikana yhteistyössä Ylöjärven kaupungin ja Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa, näin päätti Tampereen kaupunginhallitus 9.12.2024. Ylöjärven kaupunginhallitus käsittelee asiaa kokouksessaan 16.12.2024. Rataosuus haarautuu Tampereen Lentävänniemen raitiotieradasta Hiedanrannassa, Nottbeckin aukiolla ja päättyy Ylöjärvellä Kuruntien Leijapuiston päätepysäkille.  Lue Tampereen kaupungin tiedote Lue ...

Lue lisää

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi aloittaa raitiotien ensimmäisen vaiheen rakentamistyöt

10.12.2024

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi aloittaa raitiotien rakentamistyöt 11. joulukuuta. Rakentaminen aloitetaan valmistelemalla liikennejärjestelyjä, joita otetaan käyttöön vaiheittain loppu- ja alkuvuoden aikana. Lisäksi kaikilla rakentamislohkoilla eli Hatanpään valtatiellä, Härmälässä, Partolassa sekä Kaupinlaaksossa aloitetaan tulevien työalueiden rajaaminen ja aitaaminen. Rakentamista edeltää myös katupuiden siirto tai poisto työmaa-alueilta. Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi aloittaa raitiotien rakentamistyöt 11. joulukuuta. Rakentaminen ...

Lue lisää

Seudullisen yleissuunnitelman materiaalit

Raitiotien seudullinen yleissuunnitelma valmistui helmikuussa 2021.

Seudullisen yleissuunnitelman mukaiset ratavaraukset

Tampereen, Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven valtuustot päättivät tulevaisuuden raitiotielinjojen ratavarausten sijainnit loka-marraskuussa 2020.

Seudullisen yleissuunnitelman asemapiirrokset

Asemapiirrokset: Sorin aukio – Härmälä -Pirkkala
Asemapiirrokset: Tays – Linnainmaa – Kangasala
Asemapiirrokset: Lielahti-Ylöjärvi

Arvio ratahaarojen toteutusaikataulusta

Tämän hetken arvio ratahaarojen toteutusjärjestyksestä:

  1. Koilliskeskus–Pirkkala, rakentaminen 2025–2028
  2. Lielahti–Ylöjärvi, rakentaminen 2029–2032
  3. Koilliskeskus–Kangasala, rakentaminen 2033–2036
  4. Hatanpää–Vuores, rakentaminen 2030-luvulla

Seudullisen raitiotien tavoitelinjasto

Yleissuunnitelmassa raitiotie esitetään seudun joukkoliikennejärjestelmän runkolinjana ja pääasiallisena joukkoliikenteen matkaketjun kulkumuotona vaikutusalueellaan. Seudulliset raitiolinjat kytketään osaksi rakenteilla olevaa Tampereen raitiotiejärjestelmää, mikä edellyttää koko raitiotielinjaston suunnittelua kokonaisuutena. Seudulliset raitiolinjat muodostavat Tampereen keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja. Suunnittelun lähtökohtana on kullakin linjalla 7,5 minuutin vuoroväli.

Tampereen Ratikan havainnekuva: Ylöjärvi, Leijapuisto - Kuruntie etelään

Hiedanrannasta Leijapuistoon

Tampereen raitiotien laajentamisesta Tampereen Hiedanrannasta Ylöjärven Leijapuistoon tehdään tarkentava yleissuunnitelma. Tutustu suunnitteluun.

Tutustu suunnitteluun Lielahti-Ylöjärvi suunnalla