Pirkkalaan ja Linnainmaalle
Tampereen ja Pirkkalan valtuustot ovat päättäneet Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnittelun aloittamisesta. Toteutussuunnittelun ja mahdollisen rakentamisen palveluntuottajat valittiin syyskuussa 2023. Samalla käynnistyi Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe, jonka aikana allianssi laatii raitiotiekaduista katusuunnitelmat, toteutussuunnitelman ja laskee raitiotien rakentamisen tavoitekustannuksen. Lokakuussa 2024 valtuustot voivat päättää alliassin kehitysvaiheen tulosten perusteella rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta vaiheittain toteuttamisesta.
Toteutussuunnittelun lähtökohtana on Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa huhtikuussa hyväksytyn hankesuunnitelman 335 miljoonan euron investointikustannusarvio, josta kehitysvaiheen osuus on 13,5 miljoonaa euroa.
Pirkkalan ratahaaralla suunniteltava raitiotielinja jatkuu nykyiseltä Sorin aukion pysäkiltä Hatanpään valtatietä pitkin Rantaperkiöön ja Nuolialantietä Härmälän läpi Pirkkalan Partolaan. Partolasta raitiotie on linjattu Naistenmatkantietä pitkin kohti Suupalle suunniteltavaa päätepysäkkiä.
Linnainmaan haaralla reitti lähtee Taysin alueelta nykyiseltä Kaupin kampuksen pysäkiltä Tenniskatua pitkin Ruotulaan ja ylittää Teiskontien Alasjärven kohdalla. Sieltä reitti etenee Heikkilänkatua Linnainmaan päätepysäkille.
Ajankohtaista
Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnitelma
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee uuden raitiotien ja siihen liittyvät katu-ja liikennejärjestelyt Tampereen Sorin aukion pysäkiltä Pirkkalan Suupalle ja Taysin alueelta Kaupin kampuksen pysäkiltä Linnainmaalle. Suunnitelma on jatkoa jo käytössä olevalle raitiotieosuudelle Sorin aukion ja Kaupin kampuksen välillä.
Sorin aukion ja Pirkkalan Suupan välille suunniteltavan raitiotien pituus on noin 9300 metriä ja osuudelle on kaavailtu 11 pysäkkiparia. Kaupin kampuksen ja Linnainmaan välille suunniteltavan raitiotien pituus on noin 4250 metriä ja osuus sisältää neljä pysäkkiparia. Raitiotiepysäkit suunnitellaan niin, että pysäkistä noin 800 metrin säteellä sijaitsee mahdollisimman paljon nykyisiä ja tulevia palveluita, asukkaita ja työpaikkoja.
Katusuunnitelmat
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi on suunnitellut kaduittain raitiotien ja siihen liittyvät katu- ja liikennejärjestelyt. Katusuunnitelmaehdotukset olivat virallisesti nähtävillä Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan toimesta vaiheittain huhti–heinäkuussa 2024, ja niistä oli mahdollista jättää muistutuksia Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan kirjaamoon.
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien mahdolliseen rakentamiseen varaudutaan muun muassa suunnittelemalla rakentamisen aikaisia liikennejärjestelyjä.
Viestintä ja vuorovaikutus toteutusvaiheessa
Pirkkala–Linnainmaa -raitiotiestä viestitään avoimesti, oikea-aikaisesti ja laajasti. Viestintä on laadukasta, helposti saavutettavaa ja tasapuolista.Vuorovaikutustilaisuuksilla ja muulla sidosryhmäyhteistyöllä tavoitellaan laajasti allianssihankkeen eri sidosryhmiä. Sidosryhmien näkemykset huomioidaan toteutusvaiheessa mahdollisimman kattavasti.
Vuoropuhelun avulla kerätään palautetta ja sidosryhmien näkemyksiä esimerkiksi työnaikaisiin liikennejärjestelyihin, työmaiden ympäristön turvallisuuteen ja rakentamisen vaikutuksiin liittyen. Toimintaa kehitetään saadun palautteen pohjalta.
Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien muita suunnitelmia
- Alue- ja kuntataloudelliset vaikutukset
- Kiinteistötaloudellinen selvitys ja seuranta
- Lausunnot toteutussuunnitelmasta
- Tampereen Ratikan ennen-jälkeen vaikutukset
Reittikartta
Sorin aukio−Pirkkalan Suuppa -raitiotien suunniteltu osuus on noin 9,3 kilometriä, joista noin 4,6 metriä sijoittuu Pirkkalan puolelle ja sisältää 11 pysäkkiparia.
Kaupin kampus−Linnainmaa raitiotien suunniteltu osuus on noin 4,3 kilometriä sisältäen neljä pysäkkiparia.
Pysäkit ja matka-ajat
Esittelymateriaali
Pirkkala-Linnainmaa hankesuunnitelman havainnekuvat löydät mediapankista.
Hankesuunnitelma (2023)
Hankesuunnitelma valmistui helmikuussa 2023 ja sen perusteella Tampereen ja Pirkkalan kunnanvaltuustot päättivät toteutussuunnitteluun ryhtymisestä 24.4.2023. Hankesuunnitelmassa tarkennettiin vuonna 2021 valmistunutta Tampereen raitiotien seudullista yleissuunnitelmaa.
Tampere ja Pirkkala ovat hankesuunnitelmassa tarkentaneet raitiotien suunnitelmia ja vaikutusten arviointeja Pirkkalasta Linnainmaalle. Hankesuunnitelma sisältää ratalinjan Pirkkalan Suupalta Tampereen Linnainmaalle. Pirkkala-Linnainmaa raitiotien hankesuunnitelma sisältää alustavat katusuunnitelmat, kattavan vaikutusten arvioinnin, vaihtoehtovertailut ja hankearvioinnin hyötykustannuslaskelmineen.
Tampereen kaupunkiseudulla on tavoitteena raideliikennepainotteinen joukkoliikennejärjestelmä, ja raitiotietä suunnitellaan bussilinjaston ja lähijunan kanssa yhtenä kokonaisuutena. Raitiotie on keskeinen osa kuntien maankäytön kehittämistä ja kulkumuotojen välisiä matkaketjuja. Raitiotiepysäkkien ympäristössä on runsaasti maankäyttöhankkeita vireillä.
Yhteystiedot
Tampere
Palautetta voi antaa Tampereen palvelupisteeseen
sähköposti tampereenpalvelupiste@tampere.fi
puhelin 041 730 8168
Tampereen Raitiotie Oy
Kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen
puhelin 050 343 0700
sähköposti etunimi.sukunimi@tampereenraitiotie.fi
Pirkkala
Palautetta voi antaa osoitteessa www.pirkkala.fi/palaute
Yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen
puhelin 050 512 3981
sähköposti etunimi.sukunimi@pirkkala.fi
Tampereen Ratikka seudulliseksi
Tampereen raitiotiejärjestelmää on tavoitteena on laajentaa vaiheittain seudulliseksi 2040-luvulle asti.
Seudullinen yleissuunnitelma