Pirkkalaan ja Linnainmaalle

Tampereen ja Pirkkalan valtuustot ovat päättäneet Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnittelun aloittamisesta. Toteutussuunnittelun ja mahdollisen rakentamisen palveluntuottajat valittiin syyskuussa 2023. Samalla käynnistyi Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe, jonka aikana allianssi laatii raitiotiekaduista katusuunnitelmat, toteutussuunnitelman ja laskee raitiotien rakentamisen tavoitekustannuksen. Lokakuussa 2024 valtuustot voivat päättää alliassin kehitysvaiheen tulosten perusteella rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta vaiheittain toteuttamisesta.

Toteutussuunnittelun lähtökohtana on Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa huhtikuussa hyväksytyn hankesuunnitelman 335 miljoonan euron investointikustannusarvio, josta kehitysvaiheen osuus on 13,5 miljoonaa euroa.

Pirkkalan ratahaaralla suunniteltava raitiotielinja jatkuu nykyiseltä Sorin aukion pysäkiltä Hatanpään valtatietä pitkin Rantaperkiöön ja Nuolialantietä Härmälän läpi Pirkkalan Partolaan. Partolasta raitiotie on linjattu Naistenmatkantietä pitkin kohti Suupalle suunniteltavaa päätepysäkkiä.

Linnainmaan haaralla reitti lähtee Taysin alueelta nykyiseltä Kaupin kampuksen pysäkiltä Tenniskatua pitkin Ruotulaan ja ylittää Teiskontien Alasjärven kohdalla. Sieltä reitti etenee Heikkilänkatua Linnainmaan päätepysäkille.

Ajankohtaista

Valtuustot myönsivät Tampereen Raitiotie Oy:lle tilausoikeudet Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien ensimmäiseen vaiheeseen

22.10.2024

Tampereen kaupunginvaltuusto ja Pirkkalan kunnanvaltuusto päättivät 21.10.2024 kokouksissaan raitiotien rakentamisesta vaiheittain. Pirkkala-Linnainmaa -raitiotie rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa Pirkkalan Partolaan sekä Tampereen Niihaman pysäkille saakka. Toisessa vaiheessa raitiotien rakentamista jatketaan Partolasta Suupalle sekä Niihaman pysäkiltä Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista. Tampereen Raitiotie Oy toimii raitiotien rakentamisen tilaajana. – Tampereen Raitiotie Oy kiittää Tampereen kaupunkia ja ...

Lue lisää

Pirkkalan kunta tiedottaa: Pirkkalan valtuusto päätti, että raitiotie rakennetaan vaiheittain Suupalle asti

21.10.2024

Pirkkalan valtuusto päätti tänään, että Pirkkala-Linnainmaa raitiotie rakennetaan vaiheittain Suupalle asti. Päätöstä edelsi kaksi äänestystä. Ensimmäisessä vaiheessa kiskot saadaan Partolaan. Tavoitteena on aloittaa rakennustyöt jo loppuvuodesta, ja liikennöinti Partolaan voisi alkaa vuonna 2028. Valtuustossa esitettiin kaksi kunnanhallituksen esityksestä poikkeavaa esitystä, joista äänestettiin. Ensin valtuusto äänesti kunnanhallituksen pohjaesityksen (vaihtoehto C) ja valtuutettu Veli-Matti Ahtiaisen esityksen (vaihtoehto ...

Lue lisää

Tampereen kaupunki tiedottaa: Valtuusto päätti Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien rakentamisesta vaiheittain, ensin Niihamaan ja Partolaan

21.10.2024

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie rakennetaan vaiheittain, näin päätti omalta osaltaan Tampereen kaupunginvaltuusto kokouksessaan 21.10.2024. Suunnitelman mukaan ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan. Rakentaminen edellyttää, että Pirkkalan valtuusto tekee vastaavan päätöksen. Valtuuston päättämän vaihtoehdon mukaan ensimmäisen vaiheen rakentaminen ajoittuu vuosille 2024–2028. Toisessa vaiheessa rakennettaisiin Pirkkalassa osuus Partola–Suuppa ja itäisellä ratahaaralla Tampereen alueella osuus Niihama–Linnainmaa, ...

Lue lisää

Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnitelma

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee uuden raitiotien ja siihen liittyvät katu-ja liikennejärjestelyt Tampereen Sorin aukion pysäkiltä Pirkkalan Suupalle ja Taysin alueelta Kaupin kampuksen pysäkiltä Linnainmaalle. Suunnitelma on jatkoa jo käytössä olevalle raitiotieosuudelle Sorin aukion ja Kaupin kampuksen välillä.

Sorin aukion ja Pirkkalan Suupan välille suunniteltavan raitiotien pituus on noin 9300 metriä ja osuudelle on kaavailtu 11 pysäkkiparia. Kaupin kampuksen ja Linnainmaan välille suunniteltavan raitiotien pituus on noin 4250 metriä ja osuus sisältää neljä pysäkkiparia. Raitiotiepysäkit suunnitellaan niin, että pysäkistä noin 800 metrin säteellä sijaitsee mahdollisimman paljon nykyisiä ja tulevia palveluita, asukkaita ja työpaikkoja.

Kuva: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi

Katusuunnitelmat

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi on suunnitellut kaduittain raitiotien ja siihen liittyvät katu- ja liikennejärjestelyt. Katusuunnitelmaehdotukset olivat virallisesti nähtävillä Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan toimesta vaiheittain huhti–heinäkuussa 2024, ja niistä oli mahdollista jättää muistutuksia Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan kirjaamoon. 

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien mahdolliseen rakentamiseen varaudutaan muun muassa suunnittelemalla rakentamisen aikaisia liikennejärjestelyjä. 

Viestintä ja vuorovaikutus toteutusvaiheessa

Pirkkala–Linnainmaa -raitiotiestä viestitään avoimesti, oikea-aikaisesti ja laajasti. Viestintä on laadukasta, helposti saavutettavaa ja tasapuolista.Vuorovaikutustilaisuuksilla ja muulla sidosryhmäyhteistyöllä tavoitellaan laajasti allianssihankkeen eri sidosryhmiä. Sidosryhmien näkemykset huomioidaan toteutusvaiheessa mahdollisimman kattavasti.

Vuoropuhelun avulla kerätään palautetta ja sidosryhmien näkemyksiä esimerkiksi työnaikaisiin liikennejärjestelyihin, työmaiden ympäristön turvallisuuteen ja rakentamisen vaikutuksiin liittyen. Toimintaa kehitetään saadun palautteen pohjalta.

Kuva: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi
Kuva: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi

Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien muita suunnitelmia

  • Alue- ja kuntataloudelliset vaikutukset
  • Kiinteistötaloudellinen selvitys ja seuranta
  • Lausunnot toteutussuunnitelmasta
  • Tampereen Ratikan ennen-jälkeen vaikutukset

Reittikartta

Sorin aukio−Pirkkalan Suuppa -raitiotien suunniteltu osuus on noin 9,3 kilometriä, joista noin 4,6 metriä sijoittuu Pirkkalan puolelle ja sisältää 11 pysäkkiparia.

Kaupin kampus−Linnainmaa raitiotien suunniteltu osuus on noin 4,3 kilometriä sisältäen neljä pysäkkiparia.

Pirkkala-Linnainmaa raitiotien linja, Tampereen keskustaosuus eli raitiotielinja 1 Sorin aukiolta Taysille on 4,3 km pitkä. 

Pysäkit ja matka-ajat

Pysäkkinimet on päätetty Tampereen ja Pirkkalan yhdyskuntalautakunnissa nimikyselyn pohjalta.

Esittelymateriaali

Pirkkala-Linnainmaa hankesuunnitelman havainnekuvat löydät mediapankista.

Hankesuunnitelma (2023)

Hankesuunnitelma valmistui helmikuussa 2023 ja sen perusteella Tampereen ja Pirkkalan kunnanvaltuustot päättivät toteutussuunnitteluun ryhtymisestä 24.4.2023. Hankesuunnitelmassa tarkennettiin vuonna 2021 valmistunutta Tampereen raitiotien seudullista yleissuunnitelmaa.

Tampere ja Pirkkala ovat hankesuunnitelmassa tarkentaneet raitiotien suunnitelmia ja vaikutusten arviointeja Pirkkalasta Linnainmaalle. Hankesuunnitelma sisältää ratalinjan Pirkkalan Suupalta Tampereen Linnainmaalle. Pirkkala-Linnainmaa raitiotien hankesuunnitelma sisältää alustavat katusuunnitelmat, kattavan vaikutusten arvioinnin, vaihtoehtovertailut ja hankearvioinnin hyötykustannuslaskelmineen.

Tampereen kaupunkiseudulla on tavoitteena raideliikennepainotteinen joukkoliikennejärjestelmä, ja raitiotietä suunnitellaan bussilinjaston ja lähijunan kanssa yhtenä kokonaisuutena. Raitiotie on keskeinen osa kuntien maankäytön kehittämistä ja kulkumuotojen välisiä matkaketjuja. Raitiotiepysäkkien ympäristössä on runsaasti maankäyttöhankkeita vireillä.

Yhteystiedot

Tampere

Palautetta voi antaa Tampereen palvelupisteeseen
sähköposti tampereenpalvelupiste@tampere.fi
puhelin 041 730 8168

Tampereen Raitiotie Oy
Kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen
puhelin 050 343 0700
sähköposti etunimi.sukunimi@tampereenraitiotie.fi

Pirkkala

Palautetta voi antaa osoitteessa www.pirkkala.fi/palaute

Yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen
puhelin 050 512 3981
sähköposti etunimi.sukunimi@pirkkala.fi

Tampereen Ratikka Kalevassa

Tampereen Ratikka seudulliseksi

Tampereen raitiotiejärjestelmää on tavoitteena on laajentaa vaiheittain seudulliseksi 2040-luvulle asti.

Seudullinen yleissuunnitelma