Lielahti–Ylöjärvi-raitiotiestä aloitetaan hankesuunnittelu

Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallitukset ovat päättäneet, että Lielahti–Ylöjärvi välin raitiotien hankesuunnitelma laaditaan vuosien 2025–2027 aikana yhteistyössä kaupunkien ja Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa. Tampereen kaupunginhallitus päätti asiasta 9.12., ja Ylöjärven kaupunginhallitus 16.12.2024.

Karttaote Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien yleissuunnitelmasta
Karttaote Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien yleissuunnitelmasta (2023)

Lielahti–Ylöjärvi -raitiotie haarautuu Tampereen Lentävänniemen raitiotieradasta Hiedanrannan keskusaukiolla, Nottbeckin aukiolla ja päättyy Ylöjärvellä Kuruntien Leijapuiston päätepysäkille.

Hankesuunnitelma on Tampereen raitiotien suunnittelujärjestelmän toiseksi tarkin suunnitelma ja toiseksi viimeinen suunnitelma ennen päätöksentekoa raitiotien ratahaaran rakentamisesta. Lielahti–Ylöjärvi-raitiotiestä tehty tarkentava yleissuunnitelma hyväksyttiin kunnissa helmikuussa 2023.

Raitiotien Lielahti–Ylöjärvi-rataosuus sisältää 8,0 kilometriä uutta raitiotierataa ja kahdeksan raitiovaunupysäkkiparia, joista viisi on Ylöjärven puolella. Se yhdistää Tampereen Hiedanrannan ja Lielahden kaupunginosat sekä Ylöjärven Teivon, Mäkkylän ja Soppeenmäen kaupunginosat sekä Kuruntien varren maankäytön.

Alustavat katusuunnitelmat ja vaikutusten arviointi

Hankesuunnitelmassa laaditaan raitiotien linjaraiteista alustavat katusuunnitelmaluonnokset. Hankesuunnitelman myötä raitiotieradan tilantarve, tekniset ratkaisut ja toteuttamisen vaikutukset tarkentuvat.

Hankesuunnitelma tehdään vuorovaikutteisesti sidosryhmien ja kuntalaisten kanssa. Ratahaaran raitiotiesuunnittelun rinnalla etenee Ylöjärven ja Tampereen kaupunkien asemakaavahankkeita, joiden valmistelua tarkentuva tietämys ratahaaran raitiotiestä myös palvelee.

Hankesuunnitelmaan sisältyy kattavat vaikutusten arvioinnit muun muassa koskien alue- ja yhdyskuntarakennetta, elinvoimaa, vetovoimaa ja imagoa, kaupunkikuvaa, maisemaa ja kulttuurihistoriaa, sosiaalista kestävyyttä, ekologista kestävyyttä sekä liikenteellisiä vaikutuksia.

Suunnitelmaan sisältyy raitiotien ratahaaran toteuttamisen kannattavuuden arviointi. Kannattavuuden arviointiin sisältyy kustannusarvion laatiminen, taloudellinen, aluetaloudellinen ja maankäytöllinen vaikutusten arviointi, kiinteistötaloudellinen arviointi, kuntataloudellinen hyötykustannuslaskelma sekä valtion ohjeiden mukainen hankearviointi.

Mahdollistaa toteutussuunnittelua ja päätöksiä

Hankesuunnitelman valmistuttua Ylöjärven ja Tampereen kaupunginvaltuustojen on mahdollista päättää esimerkiksi raitiotien toteutussuunnitteluun ryhtymisestä ja toteutussuunnittelun tavoiteaikataulusta.

Hankesuunnitelman kustannusarvio on 1,0 miljoonaa euroa. Kustannuksista vastaavat Ylöjärven kaupunki ja Tampereen kaupunki. Kaupunkien lokakuussa hyväksymässä Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimusluonnoksessa kaudelle 2024–2027 on 0,3 miljoonan euron valtiontuen varaus Lielahti–Ylöjärvi-raitiotiehankesuunnitelman laatimiseen.

Suunnittelukonsultit on mahdollista kilpailuttaa kevään 2025 aikana. Hankesuunnitelman laatiminen voidaan aloittaa alkusyksystä 2025, jolloin suunnitelma voisi valmistua vuoden 2027 aikana.

Uutinen Tampereen kaupungin sivuilla >

Uutinen Ylöjärven kaupungin sivuilla >

Lue myös: