Ratikan selkokielinen sivu

Tällä sivulla on tietoa Tampereen raitiotiestä. Tampereen raitiotiestä käytetään myös nimeä Tampereen Ratikka. Tampereen raitiotietä rakennetaan tällä hetkellä. Ensimmäinen raitiotielinja valmistuu vuonna 2021, jolloin ensimmäinen raitiovaunu alkaa kulkea. Sivulla kerrotaan Tampereen raitiovaunun reitit. Sivulla on myös kerrottu raitiotiepysäkkien sijainnit. Raitiotiepysäkkien tiedot saattavat vielä muuttua. 

Tämä sivu on kirjoitettu selkokielellä. Selkokieltä on helppo lukea. 

Mistä raitiovaunu kulkee?

Raitiovaunu alkaa kulkea vuonna 2021.  Raitiovaunu kulkee Pyynikintorilta Hervantaan ja takaisin. Lisäksi raitiotie kulkee Pyynikintorilta Tampereen yliopistolliseen sairaalaan ja takaisin.

Reitti Pyynikintorilta Hervantaan sisältää 19 pysäkkiä:

Alla on lista tämän reistin pysäkkien nimistä. 
Pyynikintori, Tuulensuu, Keskustori, Koskipuisto, Rautatieasema, Tammela, Sampola, Kaleva, Uintikeskus, Kalevanrinne, Hakametsä, Hallila, Kanjoni, Opiskelijankatu, Hervantakeskus, Mikontalo, Etelä-Hervanta, Hervantajärvi.

Osa Hervantaan menevistä raitiovaunuista kääntyy Hervannassa Mikontalon kohdalla Hermian suuntaan. Tämä raitiovaunu ei kulje Etelä-Hervantaan tai Hervantajärvelle. 

Reitillä Pyynikintorilta Tampereen yliopistolliseen sairaalaan on 12 pysäkkiä:

Alla on lista tämän reitin pysäkin nimistä.
Pyynikintori, Tuulensuu, Keskustori, Koskipuisto, Rautatieasema, Tammela, Sampola, Kalevan kirkko, Hippos, Tampereen yliopistollinen sairaala ja Vieritie. 

Alla on kuvaus siitä, millaista raitiovaunulla kulkeminen on, kun raitiotie valmistuu vuonna 2021.

Raitiovaunulla kulkeminen on helppoa. Matka Pyynikintorilta Hervantaan kestää noin 30 minuuttia. Raitiovaunusta on helppo vaihtaa linja-autoon. Vaihtaminen tapahtuu vaihtopysäkeillä.  Vaihtopysäkki tarkoittaa pysäkkiä, joka on sekä linja-auton että raitiovaunun pysäkki. Vaihtopysäkkien tarkka sijainti varmistuu myöhemmin. Tampereen raitiovaunun vaunusuunnittelussa otetaan huomioon matkustusmukavuus ja joustavuus.

Raitiovaunu kulkee päivällä noin kuuden minuutin välein.  Sinun ei välttämättä tarvitse katsoa erikseen aikatauluja. Riittää, että menet raitiovaunupysäkille odottamaan seuraavaa raitiovaunua. Raitiovaunun kulkeminen on varmaa ja säännöllistä. Ratikka on myös esteetön. Pääset raitiovaunun kyytiin helposti pyörätuolilla tai esimerkiksi lastenvaunujen kanssa. Myös polkupyörä mahtuu raitiovaunuun. 

Tampereen raitiotie rakennetaan usean eri yrityksen kanssa. Alla on listattu ne yritykset ja tahot, jotka rakentavat Tampereen raitiotietä. Lisäksi alla on lyhyt kuvaus siitä, mikä rooli yrityksellä on raitiotien rakentamisessa. 

Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö. Se vastaa tilaajana Tampereen raitiotien rakentamisesta, kalustohankinnasta ja rahoituksen järjestämisestä. Yhtiö vastaa myös raitiotiejärjestelmän toimivuudesta. Lue lisää Tampereen Raitiotie Oy:stä (yleiskielinen sivu). 

Raitiotieallianssi suunnittelee ja rakentaa Tampereen Ratikan radat, pysäkin ja varikon. Raitiotieallianssissa on mukana seuraavat yritykset: Pöyry Finland, YIT Rakennus, VR Track, Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie. 
Lue lisää Raitiotieallianssista (yleiskielinen sivu).

Tampereen seudun joukkoliikenne suunnittelee Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelut. Lue lisää Tampereen seudun joukkoliikenteestä (yleiskielinen sivu).

Tampereen kaupunki vastaa raitiotiehen liittyvästä poliittisesta päätöksenteosta ja kuntalaisten osallistamisesta. Kaupunki suunnittelee ja rakentaa myös katuja, kevyenliikenteen väyliä ja muita yleisiä alueita. Lue lisää Tampereen kaupungista (yleiskielinen sivu)