Ratikan selkokielinen sivu

Tällä sivulla on tietoa Tampereen raitiotiestä. Tampereen raitiotiestä käytetään myös nimeä Tampereen Ratikka. Tampereen raitiotietä rakennetaan tällä hetkellä kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Ensimmäinen raitiotielinja valmistui elokuussa vuonna 2021, jolloin ensimmäinen raitiovaunu alkoi kulkea. Sivulla kerrotaan Tampereen raitiovaunun reitit. Sivulla on myös kerrottu raitiotiepysäkkien sijainnit.  

Tämä sivu on kirjoitettu selkokielellä. Selkokieltä on helppo lukea. 

Mistä Ratikka kulkee?

Tampereen Ratikka alkoi kulkea vuonna 2021. Liikennöinti aloitettiin elokuussa 2021. Ratikka kulkee kahdella linjalla, joiden numerot ovat 1 ja 3. Linja 3 kulkee Hervannasta Sorin aukiolle ja takaisin. Lisäksi Ratikan linja 1 kulkee Tampereen yliopistollisen sairaalan alueelta Lentävänniemeen ja takaisin.

Linja 1 Kaupin kampukselta Pyhällönpuistoon sisältää 20 pysäkkiä:

Alla on lista tämän reitin pysäkkien nimistä.

Kaupin kampus, Tays, Hippos, Kalevan kirkko, Sammonaukio, Tulli, Rautatieasema, Koskipuisto, Keskustori, Tuulensuu, Pyynikintori, Särkänniemi, Tikkutehdas, Santalahti, Hiedanranta, Tehdas, Niemen kartano, Niemenranta, Lentävänniemi ja Pyhällönpuisto.

Linja 3 Hervantajärveltä Sorin aukiolle sisältää 17 pysäkkiä:

Alla on lista tämän reitin pysäkin nimistä.

Hervantajärvi, Etelä-Hervanta, Hervannan kampus, Hervantakeskus, Opiskelija, Pohjois-Hervanta, Hallila, Turtola, Hakametsä, Kalevanrinne, Uintikeskus, Kaleva, Sammonaukio, Tulli, Rautatieasema, Koskipuisto, Sorin aukio

Alla on kuvaus siitä, millaista Ratikalla kulkeminen on

Ratikalla kulkeminen on helppoa. Matka Kaupin kampukselta Pyhällönpuistoon kestää noin 30 minuuttia. Myös matka Hervantajärveltä Sorin aukiolle kestää noin 30 minuuttia. Ratikasta on helppo vaihtaa linja-autoon. Vaihtaminen tapahtuu vaihtopysäkeillä. Vaihtopysäkki tarkoittaa pysäkkiä, joka on sekä linja-auton että raitiovaunun pysäkki. Tampereen Ratikan vaunusuunnittelussa on otettu huomioon matkustusmukavuus ja esteettömyys.

Ratikka kulkee päivällä noin seitsemän minuutin välein. Sinun ei välttämättä tarvitse katsoa erikseen aikatauluja. Riittää, että menet raitiovaunupysäkille odottamaan seuraavaa Ratikkaa. Ratikka pysähtyy jokaisella raitiovaunupysäkillä. Ratikan kulkeminen on varmaa ja säännöllistä. Ratikka on myös esteetön. Pääset Ratikan kyytiin helposti pyörätuolilla tai esimerkiksi lastenvaunujen kanssa. Myös polkupyörä mahtuu Ratikkaan. 

Tampereen raitiotietä rakennetaan ja operoidaan usean eri tahon kanssa

Alla on listattu ne yritykset ja tahot, jotka rakentavat raitiotietä ja huolehtivat Tampereen Ratikan toiminnasta. Lisäksi alla on lyhyt kuvaus siitä, mikä rooli yrityksellä on Tampereen Ratikassa. 

Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, jossa osakkaina ovat myös Kangasalan kaupunki, Pirkkalan kunta ja Ylöjärven kaupunki. Yhtiö vastaa tilaajana raitiotien rakentamisesta, kalustohankinnasta ja rahoituksen järjestämisestä. Yhtiö vastaa myös raitiotiejärjestelmän toimivuudesta.
Lue lisää Tampereen Raitiotie Oy:stä (yleiskielinen sivu). 

Nysse vastaa Tampereen kaupunkiseudulla joukkoliikenteen järjestämisestä, tiedottamisesta ja markkinoinnista. Nysse vastaa siitä, että Ratikkaliikenne toimii saumattomana osana seudun joukkoliikennejärjestelmää.
Lue lisää Nyssestä (yleiskielinen sivu).

Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta vastaavat raitiotiehen liittyvästä poliittisesta päätöksenteosta ja kuntalaisten osallistamisesta. Kaupunki ja kunta suunnittelevat ja rakentavat myös katuja, kevyenliikenteen väyliä ja muita yleisiä alueita.
Lue lisää Tampereen kaupungista (yleiskielinen sivu)
Lue lisää Pirkkalan kunnasta (yleiskielinen sivu)

Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi hoitaa Tampereen Ratikan liikennöintiä ja liikenteenohjausta. Liikennöintiallianssin muodostavat tilaajina Nysse ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajana VR-Yhtymä.

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee ja rakentaa Tampereen Ratikan radan ja pysäkit Taysin alueelta Linnaimaalle sekä Sorin aukiolta Pirkkalaan. Allianssin työhön kuuluu myös Hervannan varikon laajentaminen. Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssissa ovat mukana seuraavat tahot: Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta ja Tampereen Raitiotie Oy sekä NRC Group Finland Oy, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy ja YIT Infra Oy

Lue lisää Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssista (yleiskielinen sivu).

Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssi vastaa raitiotien kunnossapidosta. Kunnossapitoallianssin tilaajaosapuolena toimii Tampereen Raitiotie Oy ja palveluntuottajina NRC Finland Oy ja YIT Road Oy.

Tampereen Ratikoiden kunnossapidosta vastaa Škoda Transtech Oy. Yhtiö myös valmistaa raitiovaunut Kajaanissa Otanmäen tehtaallaan. Kaluston omistaa Tampereen Raitiotie Oy.

Raitiotieallianssin rakennustyöt ovat päättyneet ja hanke on loppunut. Raitiotieallianssi suunnitteli ja rakensi Tampereen Ratikan radan, pysäkit ja varikon raitiotien osilla 1 ja 2. Raitiotieallianssin muodostivat tilaajina Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajina NRC Group Finland Oy, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy ja YIT Infra Oy.