Ratikan selkokielinen sivu
Tällä sivulla on tietoa Tampereen raitiotiestä. Tampereen raitiotiestä käytetään myös nimeä Tampereen Ratikka. Tampereen raitiotietä rakennetaan tällä hetkellä kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Ensimmäinen raitiotielinja valmistui elokuussa vuonna 2021, jolloin ensimmäinen raitiovaunu alkoi kulkea. Sivulla kerrotaan Tampereen raitiovaunun reitit. Sivulla on myös kerrottu raitiotiepysäkkien sijainnit.
Tämä sivu on kirjoitettu selkokielellä. Selkokieltä on helppo lukea.
Mistä Ratikka kulkee?
Tampereen Ratikka alkoi kulkea vuonna 2021. Liikennöinti aloitettiin elokuussa 2021. Ratikka kulkee kahdella linjalla, joiden numerot ovat 1 ja 3. Linja 3 kulkee Hervannasta Sorin aukiolle ja takaisin. Lisäksi Ratikan linja 1 kulkee Tampereen yliopistollisen sairaalan alueelta Lentävänniemeen ja takaisin.
Linja 1 Kaupin kampukselta Pyhällönpuistoon sisältää 20 pysäkkiä:
Alla on lista tämän reitin pysäkkien nimistä.
Kaupin kampus, Tays, Hippos, Kalevan kirkko, Sammonaukio, Tulli, Rautatieasema, Koskipuisto, Keskustori, Tuulensuu, Pyynikintori, Särkänniemi, Tikkutehdas, Santalahti, Hiedanranta, Tehdas, Niemen kartano, Niemenranta, Lentävänniemi ja Pyhällönpuisto.
Linja 3 Hervantajärveltä Sorin aukiolle sisältää 17 pysäkkiä:
Alla on lista tämän reitin pysäkin nimistä.
Hervantajärvi, Etelä-Hervanta, Hervannan kampus, Hervantakeskus, Opiskelija, Pohjois-Hervanta, Hallila, Turtola, Hakametsä, Kalevanrinne, Uintikeskus, Kaleva, Sammonaukio, Tulli, Rautatieasema, Koskipuisto, Sorin aukio
Alla on kuvaus siitä, millaista Ratikalla kulkeminen on
Ratikalla kulkeminen on helppoa. Matka Kaupin kampukselta Pyhällönpuistoon kestää noin 30 minuuttia. Myös matka Hervantajärveltä Sorin aukiolle kestää noin 30 minuuttia. Ratikasta on helppo vaihtaa linja-autoon. Vaihtaminen tapahtuu vaihtopysäkeillä. Vaihtopysäkki tarkoittaa pysäkkiä, joka on sekä linja-auton että raitiovaunun pysäkki. Tampereen Ratikan vaunusuunnittelussa on otettu huomioon matkustusmukavuus ja esteettömyys.
Ratikka kulkee päivällä noin seitsemän minuutin välein. Sinun ei välttämättä tarvitse katsoa erikseen aikatauluja. Riittää, että menet raitiovaunupysäkille odottamaan seuraavaa Ratikkaa. Ratikka pysähtyy jokaisella raitiovaunupysäkillä. Ratikan kulkeminen on varmaa ja säännöllistä. Ratikka on myös esteetön. Pääset Ratikan kyytiin helposti pyörätuolilla tai esimerkiksi lastenvaunujen kanssa. Myös polkupyörä mahtuu Ratikkaan.
Ratikkamatka maksetaan Nyssen matkakortilla, puhelimeen ladattavalla Nysse-aplikaatiolla tai lähimaksulla.
Näin toimit turvallisesti Ratikan lähellä
Seitsemän tärkeää neuvoa turvalliseen liikkumiseen Ratikan lähellä:
- Ylitä raitiotie suojatien tai ylityspaikan kohdalta. Pysähdy raitiotien reunaan, katso molempiin suuntiin ja ylitä raitiotie kävellen.
- Älä kulje pysähtyneen Ratikan edestä tai takaa.
- Ratikkavaunu pysähtyy hitaasti, koska se painaa paljon. Älä juokse Ratikan eteen.
- Ratikkavaunu ei voi väistää sinua, koska se kulkee raiteilla.
- Ratikkapysäkillä on turvallista odottaa vaunua valkoisen kiveyksen takana.
- Älä yritä kosketta liikkuvaa Ratikkaa.
- Raitiollä ei osaa oleskella eikä leikkiä.
Lue lisää Ratikan turvallisuudesta (yleiskielinen sivu).
Ratikassa on taidetta
Ratikavaunussa ja raitiotien läheisyydessä on taideteoksia. Ratikan taidekokoelma muodostuu erilaisista taideteoksista, muun muassa veistoksista, äänitaideteokseista sekä maisemateoksista. Vaunussa taidetta on penkkien kankaissa ja ikkunoiden sanataiteessa. Lisäksi yksi vaunu on taideratikka, jonka kyljissä on taideteoksia.
Lue lisää Ratikan taiteesta (yleiskielinen sivu).
Tampereen raitiotietä rakennetaan, liikennöidään ja huolletaan usean eri tahon kanssa
Alla on listattu ne yritykset ja tahot, jotka rakentavat raitiotietä ja huolehtivat Tampereen Ratikan toiminnasta. Lisäksi alla on lyhyt kuvaus siitä, mikä rooli yrityksellä on Tampereen Ratikassa.
Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, jossa myös Kangasalan kaupunki, Pirkkalan kunta ja Ylöjärven kaupunki ovat mukana. Yhtiö tilaa ja on mukana raitiotien suunnittelussa ja rakentamisessa, hankkii raitiovaunuja ja huolehtii rahoituksesta. Yhtiö vastaa myös raitiotiejärjestelmän toimivuudesta.
Lue lisää Tampereen Raitiotie Oy:stä (yleiskielinen sivu).
Nysse vastaa Tampereen seudulla joukkoliikenteen järjestämisestä, tiedottamisesta ja markkinoinnista. Nysse vastaa siitä, että Ratikkaliikenne toimii saumattomana osana seudun joukkoliikennejärjestelmää. Nysse suunnittelee Ratikan aikataulut ja päättää matkalippujen hinnat.
Lue lisää Nyssestä (yleiskielinen sivu).
Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta vastaavat raitiotiehen liittyvästä poliittisesta päätöksenteosta ja kuntalaisten osallistamisesta. Kaupunki ja kunta suunnittelevat ja rakentavat myös katuja, kevyenliikenteen väyliä ja muita yleisiä alueita.
Lue lisää Tampereen kaupungista (yleiskielinen sivu)
Lue lisää Pirkkalan kunnasta (yleiskielinen sivu)
Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi hoitaa Tampereen Ratikan liikennöintiä ja liikenteenohjausta. Liikennöintiallianssiin kuuluvat tilaajina Nysse ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajana VR-Yhtymä.
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee ja rakentaa Tampereen Ratikan radan ja pysäkit Taysin alueelta Linnaimaalle sekä Sorin aukiolta Pirkkalaan. Allianssin työhön kuuluu myös Hervannan varikon laajentaminen. Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssissa ovat mukana Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta ja Tampereen Raitiotie Oy sekä NRC Group Finland Oy, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy ja YIT Infra Oy
Lue lisää Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssista (yleiskielinen sivu).
Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssi vastaa raitiotien kunnossapidosta. Kunnossapitoallianssiin kuuluu tilaajana Tampereen Raitiotie Oy ja palveluntuottajina NRC Finland Oy ja YIT Road Oy.
Tampereen Ratikoiden kunnossapidosta vastaa Škoda Transtech Oy. Škoda myös valmistaa raitiovaunut Kajaanissa Otanmäen tehtaallaan. Kaluston omistaa Tampereen Raitiotie Oy.
Raitiotieallianssin rakennustyöt ovat päättyneet ja hanke on loppunut. Raitiotieallianssi suunnitteli ja rakensi Tampereen Ratikan radan ja pysäkit Hervannasta Tampereen keskustaan ja Taysin sairaalalta Lentävänniemeen. Lisäksi Raitiotieallianssi suunnitteli ja rakensi Ratikkavarikon Hervantaan. Raitiotieallianssiin kuului tilaajina Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajina NRC Group Finland Oy, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy ja YIT Infra Oy.