8.3.6 Radan ympäristö
Raitiotie tulee aina pyrkiä suunnittelemaan ympäröivää aluetta korkeammalle ja raidealueen pinta sekä ympäröivän rakenteen pintojen kaltevuudet radasta pois päin, ettei radalle päädy ylimääräisiä hulevesiä. Erityisesti tulee estää rata-alueenulkopuolelta tulevia sulamisvesiä valumasta radalle, ettei radalle pääse muodostumaan paannejäätä. Tarvittaessa suunnitellaan normaalia tiheämmin lämmitettyjä kisko- ja ritiläkaivoja raidealueelle. Ainoastaan poikkeustapauksissa TRO:n luvalla voidaan sallia pienten vesimäärien johtaminen rata-alueen ulkopuolelta radalle.
Raitiotie ei lähtökohtaisesti saa lisätä hulevesikuormitusta purkuvesistöön. Kohdekohtaisesti tutkitaan paljonko raitiotie lisää läpäisemättömän pinta-alan ja hulevesivirtaamien määrää. Nykytilaan verrattuna kasvanut virtaamamäärä pyritään viivyttämään raitiotiealueella. Jos viivytysrakenteita tehdään raitiotien osalta, niin rakenteen mitoituksen lähtökohtana on kerran viidessä vuodessa toistuva 10 minuutinsadetapahtuma. Kaupungin ja kunnan hulevesien hallinnan suunnitelmat ja tarpeet otetaan huomioon suunnittelussa.
Raitiotiealueen hulevesien hallinnan mitoitusperuste suljetun päällysrakenteen ja viherradan osuuksilla, koskien ATU:n aluetta:
- Vesi saa nousta enintään kiskon pinnan tasoon kerran 2 vuodessa toistuvan mitoitussateen johdosta
- Vesi saa nousta enintään 5 cm kiskon pinnan yläpuolelle kerran 5 vuodessatoistuvan mitoitussateen johdosta
- Vesi saa nousta enintään 18 cm kiskon pinnan yläpuolelle kerran 10 vuodessatoistuvan mitoitussateen johdosta
Muokattu viimeksi: