10.4.5. Opastimet, varoituslaitteet ja merkit

Käytetään TRO:n Liikennöintiohjeessa määritettyjä opastimia. Huomioidaan myös tieliikennelain määräykset. Liikennevalot ja niiden opasteet on esitetty kappaleessa 3.6. Liikennevalo-ohjaus.

Näkemillä ajettaessa tulee käyttää vaihteiden asentoja ja lukituksia osoittavia vaihdeopastimia. Lisäksi liikennöintiolosuhteet voivat vaatia kulkutieopasteiden käyttöä.

Liikennevalo-ohjatussa risteyksessä liikennevalojen ohjauskoje ohjaa raitiotien opastimia. Mikäli liikennevalo-ohjattu risteys sijaitsee vaihdealueella, vaihdeopastimet toimivat itsenäisesti. Vaihteen asennon tai lukituksen tiedot voidaan tarpeen mukaan välittää liikennevalojen ohjauskojeelle. Seis-opasteiden tilaa tulee valvoa.

Tarpeen vaatiessa voidaan ottaa käyttöön lisäopasteita, jotka varoittavat tai tarjoavat lisätietoa. Pääopastimen näkyvyyden ollessa riittämätön pysähtymiseen vaadittavalla matkalla tulee käyttää esiopastinta. Pysähtymismatkaa laskettaessa vaunun oletetaan hidastuvan nopeudella 0,8 m/s², huomioiden myös kahden sekunnin reaktioaika.

Nopeusrajoitukset on ilmoitettava selkeästi nopeusrajoitusmerkillä. Kun nopeusrajoitus nousee, nopeusrajoitusmerkki sijoitetaan 47 metrin päähän uuden rajoitusalueen alusta. Sen sijaan, kun nopeusrajoitus laskee, merkki asetetaan juuri rajoitusalueen alkamiskohtaan. Jos nopeusrajoitus laskee ja alku- ja loppunopeuden ero on vähintään 20 km/h, alkunopeus on vähintään 50 km/h tai nopeusero on vähintään 25 km/h, ja nopeusrajoitusmerkin näkyvyys on riittämätön, tulee käyttää ennakkomerkkiä, joka sijoitetaan jarrutuksen aloittamiskohdalle.

Käytettävissä olevat nopeusrajoitukset ovat 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60 ja 70 km/h. Vaihteen poikkeavalla haaralla yleisnopeusrajoitus on 15 km/h. Jos poikkeavan raiteen nopeusrajoitus eroaa tästä, se tulee merkitä erikseen.

Vaihteen rajaa osoittava staattinen merkki tulee asentaa tai maalata kiskoon vähintään viiden metrin päähän ATU:n leikkauspisteestä.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

Tulosta kappale