10.4.2. Vaihteet ja vaunun tunnistus
Vaihteenohjausjärjestelmän turvallisuuden eheyden tason on täytettävä SIL 2 -vaatimukset. Ohjausjärjestelmän tulee sisältää tapahtumien seuranta- ja vikadiagnostiikkatoiminnot.
Sähkökääntövaihteita tulee pystyä kääntämään vaunun sisällä olevasta käyttöliittymästä. Tiedonsiirtosilmukan ja vaihteen valvontapiirien suunnittelussa on varmistettava, että vaihdetta voidaan lähestyä linjanopeudella. Tarvittaessa sähkökääntöisen vaihteen tulee kääntyä automaattisesti vaunun linjatiedon perusteella. Tiedonsiirtosilmukat nimetään yksilöidysti, jotta niitä voidaan hyödyntää vaunun paikannustietona
Sähkökääntövaihteiden tulee olla ohjattavissa paikallisesti vaihteenohjauskeskuksesta. Jos vaihteenohjauskeskus ei sijaitse vaihteen välittömässä läheisyydessä tai siltä on näkemäeste vaihteelle, niin tulee sen ulkopuolelle suunnitella lukittava painikekotelo radan kunnossapidon käyttöön.
Sähkökääntöisen vaihteen kääntyminen kaluston edessä tai alla on estettävä. Sekaliikennekaistoilla on otettava huomioon muu liikenne. Varattu vaihde voitava kääntää kääntöraudalla. Vaihteen asento- ja lukitustiedot on saatava IO-tietoina suoraan vaihteen ohjausyksiköltä. Tiedonsiirtosilmukkaa ei saa suunnitella kaarteeseen, jonka säde on alle 100 metriä.
Muokattu viimeksi: