10.4. Radan turvalaitteet ja ohjausjärjestelmä

10.4.1. Yleiset vaatimukset

Normaalissa liikennetilanteessa noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä. Ohjauslaitteet suunnitellaan oikeanpuoleista liikennettä varten. Liikennöinnin turvaaminen perustuu kuljettajan näkemään. Linjalla normaalin liikennesuunnan vastavaihteet varustetaan ohjausjärjestelmällä ajonopeudesta riippumatta.

Päätepysäkeillä suunnankääntövaihde voidaan varustaa manuaalisella jousipalautteisella kääntölaitteella, jos se täyttää tilaajan asettamat liikennöinti- ja nopeusvaatimukset ja ainoastaan vaihteen toista haaraa liikennöiden vastavaihteen suunnasta.

Vaihteenohjauksen tulee mahdollistaa pyyntösignaalin (impulssin) lähettäminen liikennevalokojeeseen. Risteysalueilla raideliikenteen ja muun liikenteen risteytyvät reitit turvataan liikennevalokojeella. Liikennöintiolosuhteiden vaatiessa kulkureitit voidaan turvata myös asetinlaitteen varmistamilla kulkuteillä.

10.4.2. Vaihteet ja vaunun tunnistus

Vaihteenohjausjärjestelmän turvallisuuden eheyden tason on täytettävä SIL 2 -vaatimukset. Ohjausjärjestelmän tulee sisältää tapahtumien seuranta- ja vikadiagnostiikkatoiminnot.  

Sähkökääntövaihteita tulee pystyä kääntämään vaunun sisällä olevasta käyttöliittymästä. Tiedonsiirtosilmukan ja vaihteen valvontapiirien suunnittelussa on varmistettava, että vaihdetta voidaan lähestyä linjanopeudella. Tarvittaessa sähkökääntöisen vaihteen tulee kääntyä automaattisesti vaunun linjatiedon perusteella. Tiedonsiirtosilmukat nimetään yksilöidysti, jotta niitä voidaan hyödyntää vaunun paikannustietona

Sähkökääntövaihteiden tulee olla ohjattavissa paikallisesti vaihteenohjauskeskuksesta. Jos vaihteenohjauskeskus ei sijaitse vaihteen välittömässä läheisyydessä tai siltä on näkemäeste vaihteelle, niin tulee sen ulkopuolelle suunnitella lukittava painikekotelo radan kunnossapidon käyttöön.

Sähkökääntöisen vaihteen kääntyminen kaluston edessä tai alla on estettävä. Sekaliikennekaistoilla on otettava huomioon muu liikenne. Varattu vaihde voitava kääntää kääntöraudalla. Vaihteen asento- ja lukitustiedot on saatava IO-tietoina suoraan vaihteen ohjausyksiköltä. Tiedonsiirtosilmukkaa ei saa suunnitella kaarteeseen, jonka säde on alle 100 metriä.

10.4.3. Vaihteenohjausjärjestelmä

Raitioliikenteen vaihteet voi ohjausperiaatteeltaan jakaa sähköisesti ohjattaviin ja manuaalisiin vaihteisiin. Sähköisesti ohjattavia vaihteita kuljettaja pystyy kääntämään painamalla nappia vaunun ohjaamosta vaihdetta ennen olevan maassa olevan vaihteenohjaussilmukan kohdalla. Manuaalisia vaihteita pystyy kääntämään pelkästään paikallisesti kääntöraudalla, joka edellyttää kuljettajalta poistumista vaunun ohjaamosta.

Sähköisesti ohjattuja vaihteita käytetään, jos vaihteesta ajetaan normaalisti vastavaihteeseen (kielien suunnasta) molempiin haaroihin.  Sähköisesti ohjattua vaihdetta voidaan käyttää tarpeen mukaan muuallakin, jos liikennöintiolosuhteet sitä vaativat. Vaihteet, joihin ajetaan ainoastaan myötävaihteeseen (vaihteen risteyksen suunnasta) tai joihin ajetaan vastavaihteeseen pelkästään toiselle haaralle, voivat olla manuaalisia, koska kuljettajan ei tarvitse päättää mihin haaralle vaihteesta haluavat ajaa.

Vaihteiden kääntölaitteet voivat olla lukittavia tai lukitsemattomia. Lukitus voidaan tehdä sähköisesti tai manuaalisesti. Kääntölaitteen lukko on aina mekaaninen. Tämä estää ulkoisesta voimasta (esim. vaunun oman paino) aiheutuvan vaihteen kielten liikkumisen kaluston alla. Vaihde pysyy mekaanisesti lukittuna, vaikka sähköt menevät poikki. Mekaaninen lukitus aukeaa aina, kun vaihdetta käännetään. Toisessa pääteasennossa vaihde lukittuu uudestaan mekaanisesti.

Ohjausjärjestelmällä vaihde voidaan kääntää ja lukita sähköisesti, jolloin vaunu voi turvallisesti ylittää vaihteen. Tämä estää vaihteen sähköisen kääntämisen toisesta vaunusta, painikkeista tai kaapelin vikaantumisen seurauksena vaunun edessä tai alla. Ohjausjärjestelmällä varustetun vaihteen tila näytetään kuljettajalle opasteilla.

Linjalla ensisijaisesti käytetään aina mekaanisella lukolla varustettuja sähkökääntölaitteita. On myös mahdollista, että sähkökääntölaitetta ei varusteta mekaanisella lukolla (esim. varikon vaihteet), jolloin se voidaan tarvittaessa ajaa auki myötävaihteeseen. Auki ajaminen tarkoittaa lukitsemattomaan vaihteeseen ajamista myötävaihteeseen kielten asennosta riippumatta, jolloin kiinni olevat kielet työntyvät auki pyörien voimasta. Lukittua vaihdetta ei voi ajaa auki.

Mekaanisesti lukitusta vaihteesta voi ajaa suoraan muutoinkin sallittua suurinta nopeutta. Poikkeavalle raiteelle voi ajaa geometrian sallimaa nopeuttaa. Mekaanisesti lukitun manuaalivaihteen lukon avaamisen jälkeen vaihteeseen pätevät lukitsemattoman vaihteen nopeusrajoitukset.

Kaikissa manuaalisesti käännettävissä vaihteissa jousi pitää vaihteen kielet paikallaan. Jos vaihde ei ole lukittu, myötävaihteeseen voidaan ajaa kielten asennosta riippumatta. Aukiajon jälkeinen kielten toiminta on määritettävissä vaihteessa: joko kielten jousipalautus perusasentoon tai vaihde jää uuteen asentoon. Manuaalinen vaihde voidaan ajaa myötävaihteeseen auki suoralta puolelta 25 km/h ja poikkeavalta puolelta vaihteen geometrian sallimaa nopeutta. Vastavaihteeseen ajettaessa kuljettaja varmistaa näkemällä manuaalisen vaihteen kielien asennon ja nopeusrajoitus on 15 km/h. Manuaaliset vaihteet on mahdollista varustaa asennon valvonnalla ja opastimella joka kertoo kielien asennon. Nämä avustavat kuljettajaa, mutta eivät vaikuta ajonopeuteen.

Mekaanisesti lukittavia manuaalisia vaihteita voidaan käyttää raiteenvaihtopaikoilla ja poikkeustilanteissa lukot avataan.  Jousipalautteista manuaalikääntölaitetta voidaan käyttää, kun vastavaihteeseen ajettaessa halutaan kääntyä aina samalle haaralle ja ajonopeus on 15 km/h. Tyypillisesti näitä käytetään linjan päässä, jossa suoritetaan suunnan kääntö. Jos vaihdetta liikennöidään ainoastaan myötävaihteen suunnasta kielien aukiajon jälkeistä jousipalautusta ei tyypillisesti käytetä.

Vaihteisiin ja opastimiin pitää aina toteutua pysähtymisnäkemä. Vaihteenlukitussilmukan kohdalta pitää olla näkemä vaihteeseen.

10.4.4. Raiteenvaihtopaikat

Vaihteet ovat mekaanisia myötävaihteita, jotka ovat lukittavissa mekaanisesti normaalin liikennöintisuunnan mukaiseen asentoon. Vastavaihteet toimivat sähköisesti.

10.4.5. Opastimet, varoituslaitteet ja merkit

Käytetään TRO:n Liikennöintiohjeessa määritettyjä opastimia. Huomioidaan myös tieliikennelain määräykset. Liikennevalot ja niiden opasteet on esitetty kappaleessa 3.6. Liikennevalo-ohjaus.

Näkemillä ajettaessa tulee käyttää vaihteiden asentoja ja lukituksia osoittavia vaihdeopastimia. Lisäksi liikennöintiolosuhteet voivat vaatia kulkutieopasteiden käyttöä.

Liikennevalo-ohjatussa risteyksessä liikennevalojen ohjauskoje ohjaa raitiotien opastimia. Mikäli liikennevalo-ohjattu risteys sijaitsee vaihdealueella, vaihdeopastimet toimivat itsenäisesti. Vaihteen asennon tai lukituksen tiedot voidaan tarpeen mukaan välittää liikennevalojen ohjauskojeelle. Seis-opasteiden tilaa tulee valvoa.

Tarpeen vaatiessa voidaan ottaa käyttöön lisäopasteita, jotka varoittavat tai tarjoavat lisätietoa. Pääopastimen näkyvyyden ollessa riittämätön pysähtymiseen vaadittavalla matkalla tulee käyttää esiopastinta. Pysähtymismatkaa laskettaessa vaunun oletetaan hidastuvan nopeudella 0,8 m/s², huomioiden myös kahden sekunnin reaktioaika.

Nopeusrajoitukset on ilmoitettava selkeästi nopeusrajoitusmerkillä. Kun nopeusrajoitus nousee, nopeusrajoitusmerkki sijoitetaan 47 metrin päähän uuden rajoitusalueen alusta. Sen sijaan, kun nopeusrajoitus laskee, merkki asetetaan juuri rajoitusalueen alkamiskohtaan. Jos nopeusrajoitus laskee ja alku- ja loppunopeuden ero on vähintään 20 km/h, alkunopeus on vähintään 50 km/h tai nopeusero on vähintään 25 km/h, ja nopeusrajoitusmerkin näkyvyys on riittämätön, tulee käyttää ennakkomerkkiä, joka sijoitetaan jarrutuksen aloittamiskohdalle.

Käytettävissä olevat nopeusrajoitukset ovat 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60 ja 70 km/h. Vaihteen poikkeavalla haaralla yleisnopeusrajoitus on 15 km/h. Jos poikkeavan raiteen nopeusrajoitus eroaa tästä, se tulee merkitä erikseen.

Vaihteen rajaa osoittava staattinen merkki tulee asentaa tai maalata kiskoon vähintään viiden metrin päähän ATU:n leikkauspisteestä.

10.4.6. Seurantajärjestelmä

Vaihteenohjausjärjestelmän tiedonsiirtosilmukoille on annettava yksilölliset nimet, jotta vaunun paikannusjärjestelmä pystyy hyödyntämään niiden sijaintitietoja tehokkaasti.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

10.4. Radan turvalaitteet ja ohjausjärjestelmä
19.07.2024 Lisätty kappale 10.4. Radan turvalaitteet ja ohjausjärjestelmä alalukuineen.

Tulosta kappale