10.3.2. Vaihdelämmitys- ja pysäkkilämmitysjärjestelmä
Kaikki ulkona olevat vaihteet varustetaan vaihdelämmitysjärjestelmällä. Järjestelmän tulee olla energiatehokas ja sen tulee voida valvoa omaa tilaansa ja vikoja.
Järjestelmän ohjauksessa hyödynnetään ulkoilman ja kiskon lämpötilamittauksia. Ohjauksessa voidaan käyttää ns. sääasemaa, joka mittaa ulkolämpötilaa, sademäärää, tuulta, kosteutta. Yhtä sääasemaa voidaan käyttää keskitetysti useamman ohjauskeskuksen tarpeisiin.
Vaihdelämmitysjärjestelmän tila-, käyttö- ja vikatiedot tulee viedä keskitettyyn valvontajärjestelmään. Hälytystiedon tulee välittyä keskitettyyn valvontajärjestelmään.
Vaihdealueen viemäröinnit tulee varustaa saattolämmityksellä. Muut raitiotieinfran viemäröinnin erikseen määritellyt osat tulee myös tarvittaessa voida varustaa saattolämmityksellä. Saattolämmityksen vaatima sähköenergia otetaan lähtökohtaisesti vaihteenlämmityskeskukselta.
Raitiotiepysäkeille ei suunnitella lähtökohtaisesti sähköistä sulanapitojärjestelmää. Uudet vaihteenlämmityskeskukset varustetaan 2024 alkaen valokuitu tietoliikenneyhteyksillä. Vaihteenlämmityskeskuksissa käytetään kenttäväyläprotokollaa IEC61850
Muokattu viimeksi: