Ratikan liikennöinti Santalahteen alkaa 7.8.2023 – Tietoa läntisen raitiotien rakentamisesta jaetaan alueen kotitalouksiin
Tampereen Ratikan liikennöinti Pyynikintorilta Santalahteen aloitetaan 7. elokuuta 2023. Raitiotien läntisen osan (osa 2) rakentaminen käynnistyi tällä osuudella vuoden 2020 marraskuussa. Maaliskuussa 2022 aloitettiin myös Santalahti-Lentävänniemi -raitiotieosuuden rakentaminen. Ratikkaliikenne tällä osuudella on tavoitteena aloittaa vuoden 2024 loppupuolella. Aikataulu tarkentuu Näsisaaren rakentamisen edetessä. Ratikan toimijat ovat tuottaneet aiheesta esitteen, joka jaellaan suorajakeluna alueen kotitalouksiin keskiviikkona 30. maaliskuuta. Ajantasaista tietoa on myös verkossa Tampereen Ratikan, Raitiotieallianssin ja Nyssen sivuilla.
Tampereen raitiotien rakentaminen läntisellä osalla etenee aikataulussa. Tämä raitiotien osa 2 otetaan käyttöön vaiheittain.
– Raitiotien osa 1 Taysin alueelta Sorin aukiolle ja Hervannasta Pyynikintorille valmistui hienosti aikataulussa ja jopa alle budjetin. Pääsimme aloittamaan Tampereen Ratikka-arjen viime vuonna suunnitelmien mukaan 9. elokuuta. Ensi vuonna, lähes päivälleen kaksi vuotta myöhemmin, Ratikan kyydissä pääsee matkustamaan myös Pyynikintorilta Santalahteen. Tavoitteena on, että vuoden 2024 lopulla Santalahdesta pääsee Lentävänniemeen asti, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.
Tampereen raitiotien pituus on tällä hetkellä 15,6 km. Osalle 2 raitiotietä rakennetaan 6,7 km.
– Raitiotien rakentaminen on edennyt suunnitelmien mukaan ja osittain jopa etuajassa. Tavoitteenamme on päästä aloittamaan raitiotieinfran koeajot Pyynikintorilta Santalahteen heinäkuussa 2023, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus toteaa.
Ratikan kyytiin pääsee nykyisin 24 pysäkiltä, ja läntiselle osuudelle pysäkkejä tulee kymmenen lisää. Kolme niistä sijoittuu ensi vuoden elokuussa käyttöön otettavalle osuudelle. Raitiotien läntisellä osalla tullaan näkemään myös Ratikan taiteen uusia kohteita kahdella pysäkillä ja viidessä muussa kohteessa, kun koko osuus otetaan käyttöön vuonna 2024.
Tampereella on tällä hetkellä 20 Skoda Transtechin Otanmäen tehtaalla valmistamaa ForCity Smart Artic X34 -mallin raitiovaunua. Niistä ajossa on kerrallaan 15 vaunua.
– Tilaamme raitiotien läntiselle osalle viisi samanlaista vaunua lisää. Vaunut otetaan käyttöön, kun liikennöinti Santalahden ja Lentävänniemen välillä aloitetaan, Sirviö täsmentää.
Läntisen linjaston uudistaminen on alkanut – Osallistu
Raitiotien laajenemisen myötä läntinen bussi- ja ratikkalinjasto suunnitellaan yhteensopivaksi kokonaisuudeksi. Suunnittelu etenee vaiheittain ja matkustajat pääsevät vaikuttamaan työhön kaikissa vaiheissa. Nyssellä on parhaillaan avoinna liikkumiskysely, jonka avulla kerätään linjastosuunnittelun tueksi tietoa Länsi-Tampereen ja Ylöjärven asukkaiden nykyisistä liikkumistottumuksista.
– Kun annat meille palautetta ja kerrot mielipiteesi, pystymme tekemään eri liikkumistarpeita mahdollisimman hyvin huomioivan ja helppokäyttöisen joukkoliikenteen linjaston. Liikkumiskysely on avoinna sivuillamme osoitteessa www.nysse.fi/kysely 21.3.–18.4.2022. Jos et ole vielä ehtinyt tutustua kyselyyn, se kannattaa tehdä viimeistään nyt, joukkoliikennejohtaja Mika Periviita Nysseltä vinkkaa.
Läntinen linjasto 2024 -suunnitelman ensimmäinen luonnos julkaistaan toukokuussa, ja sitä voi kommentoida kesän ajan. Suunnitelmaa päivitetään saatujen palautteiden perusteella. Tavoitteena on, että suunnitelma on valmis vuoden 2022 loppuun mennessä. Linjasto otetaan kokonaisuudessaan käyttöön loppuvuonna 2024. Linjasto kattaa Ratikkareitin ympäristön lisäksi Pispalan, Hyhkyn, Epilän, Lintulammen, Kolmenkulman ja koko Ylöjärven alueen.
Tietoa kotitalouksiin
Tampereen Raitiotie Oy on tuottanut yhdessä Nyssen ja Raitiotieallianssin kanssa läntisen osan kotitalouksiin 30.3. jaettavan Tampereen Ratikan suorajakelun, jossa on lisätietoa Ratikasta ja raitiotien rakentamisesta alueella. Suorajakelun voi ladata käyttöönsä myös Tampereen Ratikan verkkosivuilta.
Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti. Seudullisesta yleissuunnitelmasta on tietoa niin ikään Tampereen Ratikan verkkosivuilla osoitteessa www.tampereenratikka.fi/suunnittelu/
Tampereen Ratikan suorajakelu
Lisätiedot:
Pekka Sirviö
Toimitusjohtaja, Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
pekka.sirvio@tampereenraitiotie.fi
Sari Valjus
Projektipäällikkö, Raitiotieallianssi
puh. 040 866 1682
sari.valjus@nrcgroup.fi
Mika Periviita
Joukkoliikennejohtaja, Nysse
puh. 050 326 7007
mika.periviita@tampere.fi