Tällä sivulla voit tutustua Tampereen Ratikan kustannuksiin.
Pirkkala–Linnainmaa -raitiotie
Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät raitiotien rakentamisesta lokakuussa 2024, ja rakennustyöt aloitettiin joulukuussa.
Toteutusvaihe 1
Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien toteutusvaihe 1 | Valtuusto 21.10.2024 (MEUR) | Ennuste (MEUR) | Toteuma 31.1.2025 (MEUR) |
---|---|---|---|
Alkuperäinen tavoitekustannus | 188,7 | 188,7 | 9,9 |
Tavoitekustannuksen indeksimuutokset | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Hankkeen sisällönmuutokset | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Raitiotien tavoitekustannus yhteensä | 188,7 | 188,7 | 9,9 |
Riskivaraus | 2,5 | 2,5 | 0,0 |
Bonuspooli | 1,8 | 1,8 | 0,0 |
Aktivoitavat palkat | 1,6 | 1,6 | 0,0 |
Aktivoitavat korot ja takausprovisiot | 11,0 | 11,0 | 0,1 |
Tilaajan hankinnat | 2,5 | 2,5 | 0,0 |
Taidehankinnat | 0,8 | 0,8 | 0,0 |
Pysäkkikatokset | 0,6 | 0,6 | 0,0 |
Kustannukset yhteensä | 209,3 | 209,3 | 9,9 |
Valtion tuki | -50,5 | -50,5 | 0,0 |
Yhteensä | 158,8 | 158,8 | 9,9 |
Kehitysvaihe
Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät kokouksissaan 24.4.2023 Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnittelun aloituksesta.
Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien kehitysvaihe | Valtuusto 24.4.2023 (MEUR) | Ennuste (MEUR) | Toteuma 31.11.2024 (MEUR) |
---|---|---|---|
Allianssin kehitysvaiheen tavoitekustannus | 13,5 | 12,5 | 12,5 |
Kehitysvaiheen bonuspooli | – | 0,5 | 0,5 |
Tilaajan hankinnat | – | 0,7 | 0,7 |
Valtiontuki | – | -4,0 | 0,0 |
Yhteensä | 13,5 | 9,7 | 13,2 |
Raitiotien osa 2: Pyynikintori–Lentävänniemi
Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi raitiotien osan 2 investointipäätöksen 19.10.2020. Rakentaminen alkoi marraskuussa 2020.
Kaupunginvaltuuston hyväksymä Raitiotieallianssin osan 2 toteutussuunnitelman mukainen rakentamisvaiheen tavoitekustannus on
99,49 miljoonaa euroa.
Raitiotien osa 2 valmistui kokonaisuudessaan vuoden 2024 lopussa aikataulussa ja alle budjetin. Liikennöinti osalla 2A aloitettiin elokuussa 2023 ja osalla 2B tammikuussa 2025.
Raitiotien osa 2 | Valtuusto 19.10.2020 (MEUR) | Ennuste (MEUR) | Toteuma 31.11.2024 (MEUR) |
---|---|---|---|
Osan 2 suunnittelu (KAS 2) | 2,90 | 2,90 | 2,90 |
Osan 2 rakentaminen (TAS 2) | 84,87 | 84,87 | 84,35 |
Tilaajan hankinnat | 1,00 | 1,00 | 0,42 |
Tilaajan riskivaraus | 1,48 | 1,48 | 0,24 |
Bonuspooli (50 %:n budjettivaraus) | 0,88 | 0,88 | 0,00 |
91,13 | 91,13 | 87,91 | |
Hankkeen sisällönmuutokset | 0,42 | ||
Indeksikorjaukset | 3,10 | 3,10 | 0,00 |
Radan kunnossapitokalusto | 1,96 | 1,96 | 1,40 |
Pysäkkien katoshankinnat | 0,34 | 0,34 | 0,28 |
Taidehankinnat | 0,46 | 0,46 | 0,34 |
Rakentamisen aikaiset aktivoinnit (mm. korot, palkat) | 2,50 | 2,50 | 3,50 |
Valtion tuki | -24,87 | -22,13 | |
Kustannukset yhteensä | 99,49 | 74,62 | 71,72 |
Raitiotien osa 2 sisältää 7 kilometriä kaksoisraidetta, 9 pysäkkiparia, 4 sähkönsyöttöasemaa sekä 7 uutta silta ja 7 tukimuuria.
Kustannukset raitiotien osa 1: Hervanta–keskusta–Tays
Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi raitiotien osan 1 investointipäätöksen 7.11.2016.
Kaupunginvaltuuston hyväksymä Raitiotieallianssin osan 1 toteutussuunnitelman mukainen rakentamisvaiheen tavoitekustannus on 219,02 miljoonaa euroa. Raitiotien osalle 1 on hankkeen aikana tullut sisällön muutoksia kuten Hatanpään valtatien raitiotiehaaran rakentaminen.
Raitiotien osa 1 valmistui kokonaisuudessaan kesällä 2021 etuajassa ja alle budjetin. Liikennöinti osalla 1 aloitettiin elokuussa 2021.
Raitiotien osa 1 | Valtuusto 7.11.2016 (MEUR) | Kaupunginhallitus 2017–2021 (MEUR) | Hatanpään haara (KH 25.11.2019) | Yhteensä (MEUR) | Ennuste (MEUR) |
---|---|---|---|---|---|
Osan 1 suunnittelu (KAS 1) | 10,50 | 10,50 | 10,48 | ||
Osan 1 rakentaminen (TAS 1) | 219,02 | 219,02 | 198,04 | ||
Tilaajan hankinnat | 4,20 | 0,32 | 4,52 | 4,52 | |
Tilaajan riskivaraus | 3,20 | 0,24 | 3,44 | 3,44 | |
Bonuspooli | 1,88 | 0,20 | 2,08 | 9,44 | |
238,83 | 239,56 | 225,92 | |||
Hankkeen sisällönmuutokset | 5,17 | 16,60 | 21,77 | 21,77 | |
Indeksikorjaukset | 11,07 | 11,07 | |||
Varikon varustelu ja infran kunnossapitokalusto | 9,63 | 9,63 | |||
Rakentamisen aikaiset aktivoinnit | 5,77 | 5,77 | |||
Valtion tuki | -63,58 | -63,58 | |||
Kustannukset yhteensä | 224,22 | 210,58 |
Raitiotien osa 1 sisältää 15 kilometriä kaksoisraidetta, 23 pysäkkiparia, varikon Hervannassa, 11 sähkönsyöttöasemaa sekä 10 uutta siltaa ja 20 tukimuuria.
Raitiovaunujen hankinta
Raitiovaujen hankinta | Kustannus (MEUR) |
---|---|
Raitiovaunut osa 1 | 82,01 |
Raitiovaunut osa 2 | 38,83 |
Raitiotien osalle 1 on hankittu 20 Skoda Transtechin valmistamaa ForCity Smart Artic X34 raitiovaunua. Muotoilusta vastasi Idis Design Oy. Raitiotien osalle 2 hankitaan kahdeksan samanlaista raitiovaunua lisää.
Tampereen Raitiotie Oy:n kustannukset kaupungin talousarviossa
Kustannus 2022 (MEUR) | Kustannus 2023 (MEUR) | Kustannus 2024 (MEUR) | |
---|---|---|---|
Infra | 13,72 | 15,55 | 17,11 |
Varikko | 2,80 | 2,87 | 2,85 |
Kalusto | 9,15 | 8,85 | 10,49 |
Hallinto | 2,80 | 2,83 | 2,95 |

Seudullinen yleissuunnitelma
Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.
Tutustu seudulliseen yleissuunnitelmaan