Tällä sivulla voit tutustua Tampereen Ratikan kustannuksiin.
Päivitämme osan 2 tietoja kerran kuussa.

Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien suunnittelu

Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät kokouksissaan 24.4.2023 Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnittelun aloituksesta. Tavoitteena on, että varsinaisesta raitiotien rakentamisesta Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättävät lokakuussa 2024.

Valtuusto
24.4.2023
(MEUR)
Toteuma
31.10.2024
(MEUR)
Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien suunnittelu (KAS)13,512,69
Tilaajan hankinnat0,81

Raitiotien osa 2: Pyynikintori-Lentävänniemi

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi raitiotien osan 2 investointipäätöksen 19.10.2020. Rakentaminen alkoi marraskuussa 2020.

Kaupunginvaltuuston hyväksymä Raitiotieallianssin osan 2 toteutussuunnitelman mukainen rakentamisvaiheen tavoitekustannus on
99,49 miljoonaa euroa.

Voit seurata osan 2 rakentamisen etenemistä Raitiotieallianssin verkkosivuilla.

Valtuusto
19.10.2020
(MEUR)
Ennuste
(MEUR)
Toteuma
31.10.2024
(MEUR)
Osan 2 suunnittelu (KAS 2)2,902,902,90
Osan 2 rakentaminen (TAS 2)84,8784,8784,51
Tilaajan hankinnat1,001,000,40
Tilaajan riskivaraus1,481,480,24
Bonuspooli (50 %:n budjettivaraus)0,880,880,00
91,1391,1388,05
Hankkeen sisällönmuutokset0,42
Indeksikorjaukset3,103,100,00
Radan kunnossapitokalusto1,961,961,38
Pysäkkien katoshankinnat0,340,340,28
Taidehankinnat0,460,460,34
Rakentamisen aikaiset aktivoinnit (mm. korot, palkat)2,502,503,44
Valtion tuki-24,87-22,13
Kustannukset yhteensä 99,4974,6271,78

Raitiotien osa 2 sisältää 7 kilometriä kaksoisraidetta, 9 pysäkkiparia, 4 sähkönsyöttöasemaa sekä 7 uutta silta ja 7 tukimuuria.

Kustannukset raitiotien osa 1: Hervanta-keskusta-Tays

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi raitiotien osan 1 investointipäätöksen 7.11.2016.

Kaupunginvaltuuston hyväksymä Raitiotieallianssin osan 1 toteutussuunnitelman mukainen rakentamisvaiheen tavoitekustannus on 219,02 miljoonaa euroa. Raitiotien osalle 1 on hankkeen aikana tullut sisällön muutoksia kuten Hatanpään valtatien raitiotiehaaran rakentaminen.

Raitiotien osa 1 valmistui kokonaisuudessaan kesällä 2021 etuajassa ja alle budjetin.

Valtuusto
7.11.2016
(MEUR)
Kaupunginhallitus
2017-2021 (MEUR)
Hatanpään haara
(KH 25.11.2019)
Yhteensä
(MEUR)
Ennuste
(MEUR)
Osan 1 suunnittelu (KAS 1)10,5010,5010,48
Osan 1 rakentaminen (TAS 1)219,02219,02198,04
Tilaajan hankinnat4,200,324,524,52
Tilaajan riskivaraus3,200,243,443,44
Bonuspooli1,880,202,089,44
238,83239,56225,92
Hankkeen sisällönmuutokset5,1716,6021,7721,77
Indeksikorjaukset11,0711,07
Varikon varustelu ja
infran kunnossapitokalusto
9,639,63
Rakentamisen aikaiset aktivoinnit5,775,77
Valtion tuki-63,58-63,58
Kustannukset yhteensä 224,22210,58

Raitiotien osa 1 sisältää 15 kilometriä kaksoisraidetta, 23 pysäkkiparia, varikon Hervannassa, 11 sähkönsyöttöasemaa sekä 10 uutta siltaa ja 20 tukimuuria.

Raitiovaunujen hankinta

Raitiovaujen hankinta Kustannus (MEUR)
Raitiovaunut osa 182,01
Raitiovaunut osa 2 38,83

Raitiotien osalle 1 on hankittu 20 Skoda Transtechin valmistamaa ForCity Smart Artic X34 raitiovaunua. Muotoilusta vastasi Idis Design Oy. Raitiotien osalle 2 hankitaan kahdeksan samanlaista raitiovaunua lisää.

Tampereen Raitiotie Oy:n kustannukset kaupungin talousarviossa

Kustannus 2022 (MEUR)Kustannus 2023 (MEUR)Kustannus 2024 (MEUR)
Infra13,7215,5517,11
Varikko2,802,872,85
Kalusto9,158,8510,49
Hallinto2,802,832,95

Seudullinen yleissuunnitelma

Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.

Tutustu seudulliseen yleissuunnitelmaan