Raitiotieallianssi tiedottaa: Raitiotien länsiosalla valmistuu tänä vuonna jo noin puolet raiteista – rakentaminen etenee suunnitellusti aikataulussa
Tampereen raitiotien länsiosan eli Pyynikintori–Santalahti–Lentävänniemi -osuuden rakentamistyöt jatkuvat suunnitellussa aikataulussa. Kesän aikana raidetyöt ovat edenneet jopa tavoitetta nopeammin, ja syksyn lopulla länsiosan raideasennuksista tulee valmiiksi noin kolme kilometriä. Raitiotien länsiosalle asennetaan kaksoisraidetta kaikkiaan 6,6 kilometriä.
– Kesän aikana rakentaminen on edennyt erinomaisesti koko Pyynikintori–Lentävänniemi -osuudella. Santalahden alueella tehdään nyt ajojohdinasennuksia, kun kaikki raidetyöt Pyynikintorin ja Santalahden välillä on saatu valmiiksi. Hiedanrantaankin on asennettu jo ensimmäiset raitiotiekiskot, ja Niemenrannan ja Lentävänniemen alueella tälle vuodelle suunnitellut työt valmistuvat aikataulussa, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.
Sepänkadun ja Santalahden välillä työt tähtäävät siihen, että raitioliikenne Santalahteen voi alkaa ensi vuonna eli 7. elokuuta 2023. Sitä edeltävät ensi kesänä suoritettavat koeajot Pyynikintorin ja Santalahden välillä.
– Loppusyksyn ja talven aikana Santalahdessa jatketaan ajojohdinasennuksia sekä viimeistellään jalankulku- ja pyöräväyliä sekä loppuja katurakennustöitä. Myös teknisten järjestelmien asennuksia tehdään raitiotien alueella ja Paasikivenkadun sähkönsyöttöasemalla, Valjus mainitsee.
Santalahdesta Lentävänniemen suuntaan Raitiotieallianssin työt jatkuvat Rantatien länsipään ja Paasikiventien alueella, jossa rakennetaan uutta Rosenlewin raitiotiesiltaa. Lisäksi Paasikiventietä siirretään ja lännen suuntaan myös levennetään kolmikaistaiseksi. Tampereen kaupunki puolestaan jatkaa Näsisaaren täyttöä, jonka on määrä valmistua vuoden 2022 loppuun mennessä.
– Työt Näsisaaressa ovat edistyneet hyvin ja on todennäköistä, että Raitiotieallianssin työt Näsisaaressa voisivat alkaa ensi kesänä saareen johtavien siltojen rakentamisella. Aikatauluun vaikuttaa kuitenkin Näsisaaren täytön painuma-aika. Jos työt saarella päästään aloittamaan suunnitellusti, on raitioliikenteen aloittaminen Lentävänniemeen mahdollista vuoden 2025 alussa, Sari Valjus arvioi.
Raitiotien osalla 2 on projektiaikaa kulunut nyt 44 prosenttia ja koko osan 2 valmiusaste on 41 prosenttia.
Raiteita asennettu noin kolme kilometriä
Raitiotieallianssi on rakentanut tänä vuonna raitiotien kaksoisraidetta kaikilla rakentamislohkoilla eli Santalahdessa, Hiedanrannassa ja Lentävänniemessä. Pyynikintori–Santalahti -osuudella raideasennukset ovat valmiit. Osuuden pituus Pyynikintorilta Rantatien länsipäähän on noin kaksi kilometriä. Syksyn aikana on tehty vielä Rantatien nurmiradan multauksia ja kylvöjä. Paasikivenkadulla sepelirataa tuettiin koneellisesti oikeaan asemaansa syyskuussa. Lokakuussa tehdään vielä hitsaustöitä ja sepeliradan viimeistelytöitä, jonka jälkeen sepeliraideosuuskin on valmis.
– Ratatöissä mennään sillä tavoin jopa etuajassa, että myös Hiedanrantaan saatiin jo syyskuussa asennettua ensimmäiset kiskot. Alun perin arvioimme, että Hiedanrannan ratatyöt alkaisivat vasta ensi vuonna, mutta pääsemme jo tänä vuonna asentamaan kaksoisraidetta alueelle noin 200 metriä. Kaikkiaan Hiedanrantaan tulee raitiotierataa noin 1,4 kilometriä, Raitiotieallianssin päällysrakennevastaava Timo Kuusela kertoo.
Lentävänniemessä kaksoisraiteen asennukset valmistuvat Federleynkadulla sekä Kehyskadulla, ja noin puolet Lielahdenkadusta saadaan myös tänä vuonna valmiiksi.
– Loppuosuus Lielahdenkadun päällysrakenteesta sekä Halkoniemenkatu ja Pyhällönpuiston päätepysäkin osuus ovat vuorossa ensi vuonna, Kuusela toteaa.
Tampereen raitiotien länsiosuudelle rakennetaan sekä sepelirataa että kiintoraidelaattaan perustuvaa rataa, jossa pinnoitteena on nurmi, kiveys tai asfaltti.
– Kiintoraidetta asennetaan tänä vuonna noin kaksi kilometriä ja sepelirataa asennettiin vajaan kilometrin verran Paasikivenkadulle. Koko länsiosalle eli Pyynikintorilta Lentävänniemeen tulee kaksoisraidetta yhteensä 6,6 kilometriä, josta nurmiraidetta on 1,6 kilometriä, sepeliraidetta 2,4 kilometriä sekä asfaltti- tai kivipäällysteistä kiintoraidetta 2,6 kilometriä, Kuusela mainitsee.
Näsisaareen tuleva rataosuus on sepelirataa, jonka rakentamiseen päästään arviolta kesällä 2024.
Raitiotierata on kokonaan valmis siinä vaiheessa, kun kaikki tekniset järjestelmätkin on asennettu. Teknisiä järjestelmiä ovat esimerkiksi sähköradan rakenteet kuten pylväät, ajojohtimien kannatusrakenteet ja itse ajojohtimet. Lisäksi asennetaan muun muassa vaihteiden kääntölaitteita, liikennevaloja raitiotietä varten sekä rakennetaan katuvalaistusta ja tietoliikenneverkkoa sekä raitiotien että kaupungin käyttöön.
Lue koko tiedote länsiosan rakennustöistä Raitiotieallianssin nettisivuilta.