Sosiaalinen vastuu Tampereen Raitiotie Oy:ssa
Tampereen Raitiotie Oy kantaa välitöntä sosiaalista vastuuta oman henkilökuntansa hyvinvoinnista ja välillisesti alihankkijoidensa palveluksessa työskentelevien ihmisten hyvinvoinnista. Sosiaalinen vastuu vaikuttaa muun muassa henkilöstö-, sopimus- ja koulutuspolitiikassa, laadunvalvonnassa, sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sekä yrityksen johtamis- ja ohjauskeinoissa.
Henkilökunta
- Koulutamme työntekijöitämme ja panostamme osaamisen kehittämiseen.
- Osallistamme työntekijöitä yrityksen päätöksentekoon.
- Panostamme työntekijöidemme työterveyteen.
- Panostamme työntekijöidemme työturvallisuuteen.
- Parannamme työntekijöidemme työskentelyolosuhteita: panostamme työvälineisiin ja tarjoamme mahdollisuuden keskytyksettömään työskentelyyn.
- Pidämme huolta työntekijöidemme työpätevyyksistä.
- Teemme säännönmukaista lakisäädösseurantaa (EHS).
- Tuemme työn ja muun elämän tasapainoa tarjoamalla etätyömahdollisuuden.
- Tarjoamme oikeudenmukaisen ja kannustavan palkan ja tulospalkkiojärjestelmän. Lisäksi työntekijöidemme käytössä on liikunta- ja kulttuurietu.
- Panostamme työyhteisön ja johtamisen laadun kehittämiseen, jonka tavoitteena on, että henkilöstö arvostaa työtään ja työnantajaansa ja on motivoitunut hyviin työsuorituksiin.
- Kartoitamme työntekijöidemme työhyvinvointia kyselyllä. Tarvittaessa tartumme epäkohtiin ja teemme tarvittavat toimenpiteet.
Yhteiskunta ja lähiyhteisö
- Turvaamme toimivan liikennejärjestelmän.
- Olemme vuorovaikutuksessa ja teemme yhteistyötä julkisen sektorin, muiden yritysten ja kansalaisjärjestöjen kanssa.
- Teemme yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja pyrimme tarjoamaan harjoittelupaikkoja.
- Tarjoamme koulutuksia kolmansille osapuolille: Ratikkaturvakoulutukset verkossa, sekä viranomaiskoulutukset.
- Tarjoamme työpaikkoja: työllistämisvaikutukset mm. työttömien työllistäminen Raitiotiellianssin kannustinjärjestelmän kautta.
- Tuemme paikallisia hankintoja.
Matkustajat, yhteistyökumppanit ja markkina
- Palveluintegraattorina pyrimme takaamaan palveluiden laadun, ympäristöystävällisyyden ja parantamaan turvallisuutta.
- Tiedotamme avoimesti palveluistamme matkustajille.
- Käytämme läpinäkyvää hinnoittelua.
- Tarjoamme mahdollisuuden vaikuttaa asiakaspalautejärjestelmämme kautta.
- Suoritamme maksut ajallaan tavarantoimittajille ja liikekumppaneille.
Palvelut ja hankintaketjut
- Kehitämme raitiotiejärjestelmää, joka täyttää matkustajien toiveet kestävästä kehityksestä.
- Yhtiömme velvoittaa noudattamaan vastuullisia toimintatapoja ja ohjeistuksia alihankintaketjussa.
- Arvostamme matkustajiemme ja palveluntuottajiemme työtekijöiden terveyttä, turvallisuutta, sekä yksityisyyden suojaa.