Nyt tarkkana! – Tampereen liikenneympäristön muutokset vaikuttavat myös sinuun
Tampereen liikenneympäristö on muuttunut merkittävästi raitiotien rakentamisen, uudistettujen katuosuuksien ja uusien liikennejärjestelyjen myötä. Tampereen Ratikan toimijoiden tekemien turvallisuushavaintojen perusteella valitettavan monilla kaupungissa liikkuvilla on parantamisen varaa liikennekäyttäytymisessään.
Tampereen Ratikan toimijat muistuttavat kaikkia liikkujia siitä, että kaupungin liikenneturvallisuus syntyy yhteispelillä. Tampereen Ratikka-aika alkoi jo vuoden 2020 keväällä, kun testiraitiovaunu lähti ensimmäistä kertaa liikkeelle. Sen jälkeen Tampereen Ratikan toimijat ovat tehneet raitiotien läheisyydessä satoja havaintoja läheltä piti -tilanteista, eikä peltivaurioiltakaan ole vältytty. Tampereen Ratikka pyytää kaikkia kaupungilla liikkuvia kantamaan kortensa kekoon turvallisen liikkumisen eteen erityisesti nyt, kun vuoden pimein aika on edessä.
– Suurimmat huolenaiheemme ovat välinpitämättömyys, kiire ja omista oikeuksista kiinnipitäminen; ne eivät sovi turvalliseen kaupungilla liikkumiseen. Niillä on aiheutettu toistuvia vaaratilanteita niin itselle, muille liikkujille kuin Ratikan kyydissä oleville matkustajillekin. Jokaisen tielläliikkujan tulee pitää huoli siitä, että liikennesäännöt ovat hallussa ja tilannenopeudet kohdillaan. Eteemme on tullut lukemattomia tilanteita, joissa kuljetaan huoletta punaisia päin. Lisäksi autoilijat tekevät joukkoliikennekatuosuuksilla vaarallisia Ratikan ohituksia, kääntyvät Ratikan eteen kiellettyyn ajosuuntaan tai ajavat raitiovaunukaistalla. Raitiovaunuvalojen toiminnan tuntemuksessa on myös havaittu puutteita. Haluamme muistuttaa, että kun valot palavat, Ratikka on lähellä ja muiden tiellä liikkujien tulee sitä väistää. Kuljettajamme ovat valppaina ja Ratikassa on tehokkaat jarrut, mutta pelkäämme, että tulee tilanne, kun nekään eivät riitä, Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala muistuttaa.
Tampereen Ratikan toimijat ovat keränneet testiajoista lähtien järjestelmällisesti havaintoaineistoa Tampereen kaupunkiliikenteen turvallisuuskulttuurista. Havaintojen perusteella on tehty useita muutoksia niin kaupungin liikenneympäristöön kuin Ratikan liikennöintiinkin. Tällaisia muutoksia ovat mm. liikennevalojen säätö, liikenneopasteiden lisääminen, muutokset raitiovaunukuljettajien ajotapaan sekä liikenneturvallisuusviestinnän kohdentaminen. Lisäksi tarvitaan muutoksia muiden tienkäyttäjien toimintaan.
– Havaintojemme perusteella monelta vaaratilanteelta vältyttäisiin jos ihmiset havainnoisivat tarpeeksi ympäristöään. On valitettavan yleistä, että katua lähdetään ylittämään kuulokkeet päässä puhelinta tuijottaen. Kuljettajamme ovat raportoineet tilanteista, joissa katua ylittävän huomiota ei saada herätettyä edes Ratikan soittokellolla. Turvallinen ja sujuva raitiotieliikenne on meille ensiarvoisen tärkeää ja tällaiset hetket ovat järkyttäviä monella tapaa, koska ne olisivat vältettävissä, Rauhala jatkaa.
Ongelmana on myös radalla oleskelu, mikä on kiellettyä. Raitiotie tulee ylittää sille osoitetuilta paikoilta, mutta muuten radalle ei ole asiaa ilman asiamukaisia lupia.
– Raitiotien ratajohdossa on hengenvaarallinen jännite, ja Ratikka on itsessään niin hiljainen liikenneväline, ettei sitä välttämättä kuule sen lähestyessä. Uusi kulkupeli saattaa herättää halun ottaa tyylikkäitä selfieitä tai etsiä muuten hienoja kuvakulmia keskeltä raitiotietä, mutta kannattaa muistaa, että se on paitsi vaarallista myös laissa kiellettyä. Olemme havainneet myös tilanteita, joissa henkilö liikkuu liian lähellä liikkeellä olevaa raitiovaunua tai peräti yrittää koskettaa sitä. Siinäkin voi käydä ikävästi, Tampereen Raitiotie Oy:n turvallisuus- ja järjestelmäpäällikkö Jonna Anttila kertoo.
Syksyn pimeys on jo ottanut vallan. Ratikan toimijat muistuttavat myös heijastimen käytöstä, sillä se auttaa kuljettajia havainnoimaan liikkujat paremmin.
Autoilija – kertaa liikennesäännöt!
Tampereen Ratikan liikennöinti alkoi 9. elokuuta. Yhteispeli liikenteessä on sujunut pääosin mallikkaasti, mutta kohdalle on osunut myös kolareita. Tämä on osoitus siitä, että autoilijoiden kannattaa kerrata Ratikkakaupungin liikennesäännöt esimerkiksi Ratikan verkkosivujen liikenneturvallisuusosiosta osoitteessa www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus, jotta tilanteilta vältyttäisiin vastaisuudessa.
– Raitiotie on Tampereella uusi asia kaikille autoilijoille eikä ole itsestään selvää, että autoilijat osaavat ottaa huomioon kaikki asiat sen suhteen. Esimerkiksi ajolankojen olemassaolo ja vaaralliset ohitukset ovat asioita, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Olemme havainneet useita tilanteissa, joissa autoilija on lähtenyt ohittamaan pysäkille pysähtynyttä raitiovaunua huomioimatta, että ohitus tapahtuu tällöin lainvastaisesti suojatien kohdalla. Ohituksissa ei myöskään säästä taajama-alueen pienien nopeusrajoitusten ja raitiovaunun mukaan säädettyjen valoetuisuuksien vuoksi käytännössä lainkaan aikaa, Anttila huomauttaa.
Välillä raitiotieliikenne on estynyt radalla tai sen välittömässä läheisyydessä olevien ajoneuvojen vuoksi.
– Kannattaa kiinnittää huomiota mm. mahdollisimman tarkkaan pysäköintiin raitiotien varrella. Pysäköidessä tulee huomioida, että oman ajoneuvon uloin osa jää vähintään 1 metrin etäisyydelle lähimmän kiskon reunasta. Radan kaarteissa etäisyyden tulee olla vähintään 2 metriä, Anttila jatkaa.
Talven tullessa autoilijoiden tulee kiinnittää erityistä huomiota kadun liikennemerkkeihin.
– Viime talvena raitiotien nurmi- ja sepeliradalle eksyi kymmeniä autoja, jotka jäivät jumiin. Autot olisivat estäneet vaunujen liikennöinnin jos raitiotieliikenne olisi ollut jo käynnissä. Toivottavasti näiltä tilanteilta vältytään tänä talvena, kunnossapitoallianssin projektipäällikkö Santeri Heinonkoski kertoo.
Seis ilkivallalle!
Tampereen Ratikka ei ole välttynyt myöskään ilkivallalta. Vaunuja on töhritty niin ulkoa kuin sisäpuoleltakin. Lisäksi joitain kertoja raitiotielle on asetettu tahallisesti sinne kuulumatonta tavaraa tai muita esteitä.
Raitiotielle asetetut esteet saattavat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaunun suistumisen, mutta todennäköisempää on, että irtoesine kimpoaa muualle ja aiheuttaa vahinkoa ympärillä oleville.
– Sekä töhriminen että muu ilkivalta aiheuttavat merkittävästi kustannuksia, jotka näkyvät viime kädessä matkustamisen hinnassa ja aikaansaavat tekijälleen helposti tuhansien eurojen korvausvastuun – puhumattakaan siitä, että syntyisi henkilövahinkoja. Harmittomalta jekulta vaikuttavalla teolla saattaa olla todella vakavat seuraukset. Raitiotiejärjestelmän turvallisuutta valvotaan vaunuissa ja rakennetussa ympäristössä olevilla kameroilla. Kannattaa muistaa, että rikoksen ollessa kyseessä toimitamme videomateriaalit poliisin tutkittavaksi, Anttila selventää.
Huomioi raitiotien kunnossapitotyöt
Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssi toivoo Tampereen asukkailta ja liikenteessä kulkijoilta varovaisuutta ja kunnossapitokaluston huomioimista.
– Kunnossapitokalustomme liikkuu kiskoilla, mutta se voi myös poiketa pois radalta, joten muiden liikkujien kannattaa pitää turvaetäisyys joka suuntaan kalustoomme nähden. Talvikunnossapidossa harjaamme lunta pois radalta. Koneen kuljettajat ohjaavat lumisuihkun pois muusta liikenteestä, mutta jokaisen lähellä kulkevan kannattaa huomioida, että harjatessa lumi voi lentää pitkällekin ja haitata näkyvyyttä, Heinonkoski huomauttaa.
Kunnossapitotehtävät toteutetaan pääosin liikennöinnin ulkopuolisena aikana. Raitiotiellä on näin ollen liikennettä ympäri vuorokauden, vaikka raitiovaunut eivät liikennöisikään. Töistä aiheutuu hetkellistä melua öisin, mutta tehtävät ovat välttämättömiä, jotta aamulla raitiovaunut ja asiakkaat voivat liikkua turvallisesti raitiotiellä ja sen ympäristössä.
Raitiovaunuvalot
• Kolmionmallinen raitiovaunuvalo toimii eri periaatteella kuin perinteinen liikennevalo. Kun Ratikkaa ei ole lähimailla, raitiovaunuvalo on pimeänä ja liikenne kulkee tuttujen sääntöjen mukaan.
• Raitiovaunuvalon tarkoituksena on pysäyttää muu liikenne, jotta Ratikka pääsee risteyksestä suoraan läpi.
• Raitiovaunuvalo antaa Ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä
• Erityistä huomiota tarvitaan risteyksissä. Autoliikenteen on ennakoitava risteykseen ajaessaan, että pystyy ylittämään
koko risteyksen vihreän valon aikana.
Raitiovaunuvalojen toimintaperiaate:
- Opastin on pimeänä, kun Ratikkaa ei ole lähimailla.
- Kun opastin näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, tielläliikkujien tulee olla erityisen varovaisia raitiotietä ylittäessään.
- Kun kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi, kulkuneuvo tulee pysäyttää, mikäli sen pystyy tekemään turvallisesti. Ratikka on jo lähellä!
- Kun kaksi punaista valoa syttyy, risteykseen ei saa enää missään tapauksessa ajaa. Ratikka kulkee risteyksen läpi.
- Kun Ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista, sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.
Lisätiedot:
www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus
Vesa Rauhala
Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö
VR
puh. 040 863 0256
vesa.rauhala@vr.fi
Jonna Anttila
Turvallisuus- ja järjestelmäpäällikkö
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 777 2692
jonna.anttila@tampereenraitiotie.fi
Santeri Heinonkoski
Kunnossapitoallianssin projektipäällikkö
puh. 040 863 0636
santeri.heinonkoski@nrcgroup.fi