Loppuun asti ajateltu sisältä ja ulkoa
Turvallisuus on yksi Ratikan läpileikkaavista suunnitteluperiaatteista. Näistä tekijöistä turvallinen Ratikka muodostuu.
Esteettömyys
Ratikkaan siirtyminen on esteetöntä: laiturin ja vaunun väli on vain neljä senttimetriä, eikä kynnystä ole. Myös vaunun sisällä liikkuminen on sujuvaa.
Pysäkit
Kulku pysäkeille on esteetöntä. Pysäkeillä on hyvä valaistus ja ohjaava laatoitus näkörajoitteisia varten.
Keulan muotoilu
Tampereen vaunussa puskuri on sijoitettu alhaalle ja keulan tekniset laitteet ylemmäs – toisin kuin Helsingin vaunussa – mikä lisää jalankulkijoiden turvallisuutta mahdollisissa törmäystilanteissa. Sisätiloissakaan ei ole teräviä kulmia.
Vaunun havaittavuus
Vaunu on hyvin valaistu ja suunniteltu helposti havaittavaksi kaikissa olosuhteissa. Tuulilasin alalaitaan on sijoitettu LED-huomiovaloraita ja yläosaan voimakkaasti valaistu linjakilpi, jotka luovat voimakkaan kontrastin tummaa taustaa vasten. Ajovaloina on hyvin näkyvät LED-valot.
Sisätilojen muotoilu
Kaiteet ja kahvat on sijoiteltu niin, että ne ovat eri kokoisten matkustajien ulottuvilla. Matkustamossa ei ole myöskään teräviä kulmia.
Lapsiperheet huomioitu
Vaunusta löytyy paikkoja lastenvaunuille ja taittoistuimia myös pienille matkustajille. Kaiteita ja kahvoja on myös pieten käsien ulottuvilla.
Tasainen kyyti
Muu liikenne vaikuttaa vähemmän Ratikan kulkuun kuin vaikka bussin, eikä yllättäviä pysähdyksiä juuri tule. Vaunun liikkeelle lähtö ja pysähtyminen on tasainen.
Kameravalvonta
Kuljettaja näkee vaunun joka puolelle reaaliaikaisesti ja osaa toimia häiriötilanteissa.