Loppuun asti ajateltu sisältä ja ulkoa


Turvallisuus on yksi Ratikan läpileikkaavista suunnitteluperiaatteista. Näistä tekijöistä turvallinen Ratikka muodostuu.

Esteettömyys

Ratikkaan siirtyminen on esteetöntä: laiturin ja vaunun väli on vain neljä senttimetriä, eikä kynnystä ole. Myös vaunun sisällä liikkuminen on sujuvaa.

Pysäkit

Kulku pysäkeille on esteetöntä. Pysäkeillä on hyvä valaistus ja ohjaava laatoitus näkörajoitteisia varten.

Keulan muotoilu

Tampereen vaunussa puskuri on sijoitettu alhaalle ja keulan tekniset laitteet ylemmäs – toisin kuin Helsingin vaunussa – mikä lisää jalankulkijoiden turvallisuutta mahdollisissa törmäystilanteissa. Sisätiloissakaan ei ole teräviä kulmia.

Vaunun havaittavuus

Vaunu on hyvin valaistu ja suunniteltu helposti havaittavaksi kaikissa olosuhteissa. Tuulilasin alalaitaan on sijoitettu LED-huomiovaloraita ja yläosaan voimakkaasti valaistu linjakilpi, jotka luovat voimakkaan kontrastin tummaa taustaa vasten. Ajovaloina on hyvin näkyvät LED-valot.

Sisätilojen muotoilu

Kaiteet ja kahvat on sijoiteltu niin, että ne ovat eri kokoisten matkustajien ulottuvilla. Matkustamossa ei ole myöskään teräviä kulmia.

Lapsiperheet huomioitu

Vaunusta löytyy paikkoja lastenvaunuille ja taittoistuimia myös pienille matkustajille. Kaiteita ja kahvoja on myös pieten käsien ulottuvilla.

Tasainen kyyti

Muu liikenne vaikuttaa vähemmän Ratikan kulkuun kuin vaikka bussin, eikä yllättäviä pysähdyksiä juuri tule. Vaunun liikkeelle lähtö ja pysähtyminen on tasainen.

Kameravalvonta

Kuljettaja näkee vaunun joka puolelle reaaliaikaisesti ja osaa toimia häiriötilanteissa.

Tampereen Ratikka Sorinaukiolla

Ratikkakaupungin liikenneturvallisuus

Liikenneturvallisuus