Tervetuloa Ratikan kyytiin!
Tampereen Ratikan vaunut kulkevat päiväsaikaan 7,5 minuutin vuorovälein. Vaihtopysäkeillä voit siirtyä bussista raitiovaunuun katetun laiturin yli ilman kynnyksiä ja kadun ylittämisen tarvetta.
Linja 1 Kaupin kampukselta Pyhällönpuistoon sisältää 20 pysäkkiä:
Kaupin kampus, Tays, Hippos, Kalevan kirkko, Sammonaukio, Tulli, Rautatieasema, Koskipuisto, Keskustori, Tuulensuu, Pyynikintori, Särkänniemi, Tikkutehdas, Santalahti, Hiedanranta, Tehdas, Niemen kartano, Niemenranta, Lentävänniemi ja Pyhällönpuisto.
Linja 3 Hervantajärveltä Sorin aukiolle sisältää 17 pysäkkiä:
Hervantajärvi, Etelä-Hervanta, Hervannan kampus, Hervantakeskus, Opiskelija, Pohjois-Hervanta, Hallila, Turtola, Hakametsä, Kalevanrinne, Uintikeskus, Kaleva, Sammonaukio, Tulli, Rautatieasema, Koskipuisto, Sorin aukio
Rakentamisen ja suunnittelun eteneminen
Tampereen raitiotien rakentamisesta päätettiin marraskuussa 2016, ja rakentaminen alkoi keväällä 2017. Tampereen raitiotien osa 1 toteutettiin vuosina 2017–2021. Ensimmäisessä osassa Tampere sai raitiotien radat ja pysäkit Pyynikintorilta Hervantajärvelle ja Kaupin kampukselta (Taysin alue) Sorin aukiolle. Lisäksi Hervantaan rakennettiin raitiovaunuvarikko. Liikennöinti alkoi ensimmäisellä osalla 9.8.2021.
Tampereen raitiotien osan 2 toteuttamisesta päätettiin Tampereen kaupunginvaltuustossa 19.10.2020. Osa 2 sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen Santalahden, Hiedanrannan ja Niemenrannan alueiden kautta. Osa otettiin käyttöön vaiheittain. Liikennöinti osalla 2A Pyynikintorilta Santalahteen aloitettiin 7.8.2023, osalla 2B Santalahdesta Lentävänniemeen 7. tammikuuta 2025.
Osien 1 ja 2 raitiolinjaston pituus on yhteensä 24 km.
Seuraavaksi suunnataan Pirkkalaan ja Linnainmaalle
Ensimmäinen vaihe
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien rakentamisesta päätettiin lokakuussa 2024, ja rakentaminen käynnistettiin joulukuussa 2024. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan. Tavoitteena on aloittaa liikenne näille väliaikaisille päätepysäkeille elokuussa 2028. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan merkittäviä muutostöitä myös Hervannassa sijaitsevalla Tampereen Ratikan varikolla.
Ensimmäisen vaiheen pysäkit:
Sorin aukion ja Partolan välille tulee ensimmäisessä vaiheessa 7 pysäkkiparia: Viinikanlahti, Hatanpää, Arboretum, Rantaperkiö, Härmälä, Härmälänranta ja Partola.
Kaupin kampuksen ja Niihaman välille tulee ensimmäisessä vaiheessa 1 pysäkkipari: Niihama.
Toinen vaihe
Vaiheessa 2 (2028–2032) rakennetaan osuudet Partolasta Suupalle ja Niihamasta Linnainmaalle. Liikenne Suupalle ja Linnainmaalle olisi mahdollista aloittaa alkuvuodesta 2032. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.
Toisen vaiheen pysäkit:
Toisen vaiheen valmistuttua Sorin aukion ja Suupan välillä on yhteensä 11 pysäkkiparia: Viinikanlahti, Hatanpää, Arboretum, Rantaperkiö, Härmälä, Härmälänranta, Partola, Pakkalankulma, Killo, Haikka ja Pirkkala.
Kaupin kampuksen ja Linnainmaan välillä on tällöin yhteensä 4 pysäkkiparia: Niihama, Kaupinlaakso, Pappila ja Linnaimaa.
Tutustu hankkeeseen Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssin verkkosivuilla.
Raitiotieallianssi vastasi Tampereen raitiotien osien 1 ja 2 suunnittelusta ja rakentamisesta. Hanke on päättynyt.
Seudullinen yleissuunnitelma
Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.
Tutustu seudullisen raitiotien yleissuunnitelmaan