Tervetuloa Ratikan kyytiin!
Tampereen Ratikan vaunut kulkevat päiväsaikaan 7,5 minuutin vuorovälein. Keskustassa vuoroväli on 3–4 minuuttia. Vaihtopysäkeillä voit siirtyä bussista raitiovaunuun katetun laiturin yli ilman kynnyksiä ja kadun ylittämisen tarvetta.
Linja 1 Kaupin kampukselta Santalahteen sisältää 14 pysäkkiä:
Kaupin kampus, Tays, Hippos, Kalevan kirkko, Sammonaukio, Tulli, Rautatieasema, Koskipuisto, Keskustori, Tuulensuu, Pyynikintori, Särkänniemi, Tikkutehdas, Santalahti
Linja 3 Hervantajärveltä Sorin aukiolle sisältää 17 pysäkkiä:
Hervantajärvi, Etelä-Hervanta, Hervannan kampus, Hervantakeskus, Opiskelija, Pohjois-Hervanta, Hallila, Turtola, Hakametsä, Kalevanrinne, Uintikeskus, Kaleva, Sammonaukio, Tulli, Rautatieasema, Koskipuisto, Sorin aukio
Seuraavaksi suunnataan Lentävänniemeen
Tampereen raitiotie rakennetaan kahdessa vaiheessa. Osa 1 toteutettiin vuosina 2017–2021. Ensimmäisessä osassa Tampere sai raitiotien radat ja pysäkit Pyynikintorilta Hervantajärvelle ja Kaupin kampukselta (Taysin alue) Sorin aukiolle. Lisäksi Hervantaan rakennettiin raitiovaunuvarikko. Liikennöinti alkoi ensimmäisellä osalla 9.8.2021.
Tampereen raitiotien osa 2 sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen Santalahden, Hiedanrannan ja Niemenrannan alueiden kautta. Osan 2 rakentaminen on käynnissä ja se otetaan käyttöön vaiheittain. Liikennöinti osalla 2A Pyynikintorilta Santalahteen aloitettiin 7.8.2023. Ratikkaliikenne osalla 2B Santalahdesta Lentävänniemeen on tavoitteena aloittaa 7. tammikuuta 2025. Osan 2 toteuttamisesta päätettiin Tampereen kaupunginvaltuustossa 19.10.2020.
Ratikkaliikenteen käynnistyessä Lentävänniemeen otetaan käyttöön Nyssen läntinen linjastosuunnitelma. Sen yhteydessä Ratikkalinja 1 alkaa liikennöidä Kaupin kampukselta (Tays) Lentävänniemeen ja linja 3 Hervannasta Sorin aukiolle.
Osien 1 ja 2 raitiolinjaston pituus on yhteensä 24 km.
Tampereen Ratikan pysäkkikartta 1/2025 alkaen
Rakentamisen ja suunnittelun eteneminen
Tampereen raitiotien rakentaminen alkoi keväällä 2017. Tampereen Ratikan osien 1 ja 2 rakentamisesta ja rakentamisen viestinnästä vastaa Raitiotieallianssi. Työt raitiotien osalla 2 päättyvät tammikuussa 2025.
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe on käynnissä! Laadimme kehitysvaiheessa toteutussuunnitelmat raitiotiestä ja siihen liittyvistä katu-, pysäkki- ja liikennejärjestelyistä Hatanpään valtatieltä Pirkkalan Suupalle ja Taysilta Linnainmaalle. Tavoitteena on, että Pirkkalan ja Tampereen valtuustot voivat kehitysvaiheen lopussa, lokakuussa 2024, päättää suunnitelmien pohjalta raitiotien rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta raitiotieradan vaiheittaisesta toteuttamisesta.
Seudullinen yleissuunnitelma
Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.
Tutustu seudullisen raitiotien yleissuunnitelmaan