Tampereen seudulle rakennetaan raitiotietä vaiheittain.

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi rakentaa uusia osuuksia

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien rakentamisesta päätettiin 21. lokakuuta 2024, ja rakentaminen käynnistettiin joulukuussa 2024.

Ensimmäisessä vaiheessa Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi rakentaa raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan. Tavoitteena on aloittaa Ratikan liikenne näille väliaikaisille päätepysäkeille elokuussa 2028. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan merkittäviä muutostöitä myös Hervannassa sijaitsevalla Tampereen Ratikan varikolla.

Vaiheessa 2 (2028–2032) Pirkkala–Linnainmaa -allianssi rakentaa osuudet Partolasta Suupalle ja Niihamasta Linnainmaalle. Liikenne Suupalle ja Linnainmaalle olisi mahdollista aloittaa alkuvuodesta 2032. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.

Liikennöinti Ratikan ensimmäisellä ja toisella osalla on käynnissä

Tampereen Ratikan ensimmäisessä osassa toteutettiin raitiotie Pyynikintorilta Hervantaan ja Taysin alueelta Sorin aukiolle vuosina 2017–2021. Liikennöinti ensimmäisellä osalla aloitettiin 9.8.2021.

Ratikan osa 2 rakennettiin Pyynikintorilta Lentävänniemeen vaiheittain. Osan 2 A (Pyynikintori-Santalahti) liikennöinti aloitettiin 7. elokuuta 2023. Liikennöinti osalla 2 B (Santalahti-Lentävänniemi) aloitettiin 7. tammikuuta 2025.

Osuuksien suunnittelusta ja rakentamisesta vastasi Raitiotieallianssi. Raitiotieallianssin rakentamistyöt ovat loppuneet ja hanke on päättynyt.

Tampereen Ratikka Hämeensillalla

Ratikan reitti

Tampereen Ratikka kulkee kahdella linjalla. Linja 1 kulkee Kaupin kampukselta (Tays) Pyhällönpuistoon ja linja 3 Hervantajärveltä Sorin aukiolle.

Ratikan reitti