8.3.5 Vaihteet
Erityisen tärkeä kuivatussuunnittelun kohde ovat vaihteet. Urakisko vaihteidenetujatkokseen tulee aina kiskokaivot maalaatikon yhteyteen. Lisäksi vaihteidenläheisyydessä tulee olla tarvittaessa ylimääräisiä kiskokaivoja, että etujatkoksenkiskokaivot eivät ylikuormitu ja vaihteet toimivat luotettavasti. Vaihteiden sisälle välikiskoalueelle tai kielien kantoihin suunnitellaan tarvittaessa kiskokaivoja. Jos pituuskaltevuus on vaihteen kieliä kohti, voi olla tarve ylimääräiselle kiskokaivolle ennen vaihteen etujatkosta. Jos pituuskaltevuus on kielistä poispäin, voi olla tarveylimääräiselle kiskokaivolle kielten kantojen paikkeilla tai vaihteen takajatkoksenjälkeen. Lisäkaivojen tarve korostuu erityisesti vastavaihteissa, mutta voi olla tarpeen myös myötävaihteissa. Liittymien ja sekaliikennekaistojen läheisyys lisääkiskokaivotarvetta, koska liittymäalueilla kiskouraan kulkeutuu ylimääräistä hiekkaa, jota ei haluta vaihteen etujatkoksessa olevien kiskokaivojen kautta vaihteen maalaatikkoon.
Viherraiteella olevat vaihteet toteutetaan lähtökohtaisesti vignole-kiskolla, jolloin vaihteiden kohdalle ei toteuteta kasvualustaa ja vaihdealueen kuivatusta tehostetaan suunnittelemalla ratapölkkyjen väliin jäävä kiintoraidelaatan pinta raiteen sivuille kaltevaksi ja raidelaatan reunoille toteutetaan ylimääräiset lämmitettävät kourut ja kaivot keräämään vesiä.
Muokattu viimeksi: