2.2. Raitiotien risteäminen tasossa ajoratojen ja jalankulku- ja pyöräilyväylien kanssa

  • Raitiotien ja muiden väylien tasoristeämien määrä tulee minimoida.
  • Raitiotien tasoristeykset muun ajoneuvoliikenteen kanssa sekä jalankulun ja pyöräilyn ylityspaikat on suunniteltava erityisen huolella. Risteäminen muiden kulkumuotojen kanssa hidastaa raitiotien liikennöintinopeutta. Pääsääntöisesti risteämiskohdat varustetaan liikennevalo-ohjauksella, joissa raitiovaunulla on etuus.
  • Raitiotien risteämiset tasossa muiden kulkumuotojen kanssa tulee hyväksyttää kehitysryhmällä.
  • Jalankulun sekä pyöräilyn radanylityspaikat pyritään ensisijaisesti sijoittamaan valo-ohjattujen katuliittymien yhteyteen.
  • Pysäkit tulisi sijoittaa liittymien yhteyteen, sillä pysäkkien lähellä raitiovaunujen nopeudet ovat alhaiset.
  • Aluekeskuksessa raitiotie voi kulkea torimaisen jalankulkualueen läpi kävelyvauhtia​ lyhyen matkaa.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

Tulosta kappale