13.1. Kunnallistekniikan siirrot

Kunnallistekniikan rakentamisen osalta noudatetaan yleisiä alan ohjeita kuten InfraRYL, RIL Vesihuoltoverkostojen suunnitteluohjeet ja voimassa oleva maakaasuasetus, sekä putkien ja kaapeleiden omistajien ohjeita.

Pääsääntö kunnallistekniikan osalta on, että rakenteet ovat kaivettavissa esiin korjaus- ja huoltotoimia varten ilman raitioliikenteen katkoa. Kaikissa radan alittavissa johtorakenteissa on huomioitava tulevaisuuden mitoitukset. Myös väliaikainen vedenjakelu ja mahdolliset ohituspumppaukset on huomioitava. Radan lisäksi on huomioitava muut raideliikenteen tarvitsemat rakenteet, kuten sähköratapylväiden anturat ja teknisten järjestelmien laitekaivot ja -rakenteet. Ratajohtopylväiden perustukset ja muut rakenteet sijoitetaan siten, että kunnallistekniikan siirtoja joudutaan tekemään niiden takia mahdollisimman vähän.

Radan alitse poikittain asennettavien putkirakenteiden mininimisyvyydet on esitetty taulukossa 13.1 a).

Sepeliradalla rakenteen syvyys pölkyn yläpinnasta1,40 m
Kiintoraidelaatalla rakenteen syvyys kiskon yläpinnasta1,05 m
Taulukko 13.1 a) Radan alitse poikittain asennettavien putkirakenteiden mininimisyvyydet

Mikäli näistä mitoista poiketaan, tulee asia tarkastella tapauskohtaisesti. Sepeliradalla on hyväksyttävissä kaapeleiden suojaputkien peitesyvyydeksi erillisissä tapauksissa 1,15 m pölkyn yläpinnasta.

Etäisyyksien määrittelyssä on myös huomioitava radan hajavirrat. Metallisilla yhtenäisillä putkilla on huomioitava seuraavassa taulukossa 13.1 b) esitetyt minimietäisyydet radan läheisyydessä.

Radan alituksissa metalliputket radan alapinnasta1,00 m
Raiteen suuntaiset metalliputket lähimmästä kiskosta1,50 m
Metalliputket sähkönsyöttöasemasta sivusuunnassa1,50 m
Metalliputket paluuvirtapisteestä sivusuunnassa1,50 m
Taulukko 13.1 b) Putkien minimietäisyydet

Sulkuventtiilien ja muiden metallisten vesihuoltorakenteiden (mm. vuodontarkkailukaivot) minimietäisyys lähimmästä kiskosta, sähkönsyöttöasemasta ja paluuvirtapisteestä on 1,50 m. Mikäli mainittuihin etäisyyksiin ei päästä, on käytettävä muovikalvolla päällystettyjä johtoja. Suojaputkilla ko. menettelyä ei tarvita, koska ne ovat lyhyitä ja katkeavat, eikä hajavirta siten pääse pitkälle metallia pitkin.  Maakaasuputket on käsitelty maakaasuputkia käsittelevässä osiossa luvussa 13.1.3.

Raitiotien kanssa risteävät johtorakenteet voidaan jättää siirtämättä ja uusimatta, jos voidaan tapauskohtaisesti osoittaa niiden moitteeton kunto ja raitiotierakenteet eivät aiheuta niille siirtotarvetta. Jätettävien johtorakenteiden arvioitu käyttöikä tulee olla vähintään 50 vuotta, ellei niitä ole suunniteltu hylättäväksi ennen sitä. Kaikkien raitiotien alle sijoitettavien uusien suojaputkien laskennallinen käyttöikä tulee olla vähintään 100 vuotta. Suunnittelussa varaudutaan myös tuleviin johtotarpeisiin suojaputkivarauksin.

13.1.1. Vesihuolto

Liian lähellä olevat pitkittäiset putket siirretään riittävän kauaksi radasta, jotta ne ovat kaivettavissa esiin raitiotieliikennettä häiritsemättä. Ensisijaisesti putket on sijoitettava radasta niin kauaksi, että kaivanto voidaan tehdä luiskattuna. Käytännössä kuitenkin ahtaassa katuympäristössä tähän ei usein päästä. Tällöin on varmistettava, että putki on kaivettavissa esiin tuetusta kaivannosta ilman rataliikenteen katkoa. Suurikokoisilla paineputkilla tulee huomioida myös putken vuoto- tai hajoamistilanteessa putken aiheuttama virtaama. Tällaisissa tapauksissa suojaputkien päät tulee viedä kauemmaksi, jotta putkirikon virtaama ei vie radan täytekerroksia. Tampereen raitiotie Oy  edellyttää erillistä lupaa, jos rakentamis- tai asennustöitä tehdään neljää metriä lähempänä rataa. Uudet vesihuoltorakenteet tulisi ensisijaisesti sijoittaa siten, ettei niiden korjaus- tai rakentamistyöt ulotu 4 metriä lähemmäksi ratarakenteita, mikäli mahdollista.

Seuraavassa esitetyt periaatteet vesihuollon radan alituksiin perustuvat Tampereen Veden ohjeistukseen. Periaatteet tulee käydä läpi kohdekohtaisesti paikallisen vesihuoltolaitoksen kanssa. Kuvassa 13.1.1 on esitetty paineellisen vesihuoltoputken radanalituksen periaate ja vähimmäisetäisyydet.

Yleisperiaatteet vesihuollon radan alituksille:

  • Suojaputken päätekaivoja ei käytetä
  • Paineputket asennetaan teräksisiin suojaputkiin keskittämisrenkailla ja päätetulpilla radan alituksissa, paitsi 63 M ja pienempiin putkiin ei asenneta keskittämisrenkaita.
  • Paineputkiin asennetaan vuodon tarkastusputki 160/200 mm, paitsi 63 M ja pienempiin putkiin.
  • Suojaputken päät on vietävä riittävän kauaksi radasta. Suojaputkien päitä ei saa sijoittaa siten, että niiden esiin kaivu hankaloituu tai estyy muiden rakenteiden vuoksi kuten  kaapelireittien. Lisäksi suojaputken pään sijainnissa tulee huomioida tapauskohtaisesti muun muassa alueen maaperä, pohjavesi, putken syvyys, kaivannon luiskaus tai tuenta, liikenneolosuhteet ja käytettävissä oleva tila.
  • Suojaputkiin asennettavat paineelliset valurautaputket asennetaan lukittuina suojaputkeen. Lukituksen tulee olla sellainen, että lukitus on avattavissa.
  • Viettoviemärit asennetaan suojaputkiin muoviputkina.

Poikkeukset, joita ei suojaputkiteta:

  • DN 800 tai isommat hulevesiviemärit rakennetaan Dr-luokan betoniputkista.
  • DN 1200 tai isommat jätevesiputket rakennetaan Dr-luokan betoniputkista.
  • Kuivatuksen syöksyputket 1-2:lta kaivolta voidaan rakentaa tapauskohtaisesti PEH PN10 putkista.
  • Vanhoja kuivatuksen syöksyputkia ei uusita radan rakennuksen yhteydessä, jos ne todetaan hyväkuntoisiksi.
  • Rakennetut betoniset viettoviemärit voidaan sukkasujuttaa SN8-luokan sukilla, jos rakennettujen putkien kapasiteetti on riittävä ja ratkaisu osoittautuu muutenkin sopivimmaksi

13.1.2. Kaukolämpö ja –kylmä

Kaukolämpö- ja -kylmäalitukset tehdään radan alitse yhtenäisinä suorina virtausputkina suojaputkiin asennettuina. Putkisaumoja tai kulmakappaleita ei saa jättää radan alle. Putkikangen hitsaussauma tulee olla niin etäällä radasta, että kohta on kaivettavissa esiin raitiotieliikennettä häiritsemättä Vanhat kaukolämmön putket ja betonikanaalit puretaan pois radan alta. Kaukolämpö- ja -kylmäverkostojen osalta on huomioitava verkon omistajan ohjeet.

Jos kaukolämpöputkia ei ole tarvetta uusia radan alitse eli ne eivät sisällä yllä lueteltuja osia tai saumoja radan alla, ne voivat jäädä paikoilleen ilman suojaputkea raitiotien alitussyvyyden ollessa riittävä. Tällöin tulee aina dokumentoidusti varmistaa, ettei putkisaumoja jää radan alle tai välittömään läheisyyteen.

13.1.3. Maakaasu

Maakaasuputket asennetaan suojaputkiin radan alituksissa. Metallisten kaasuputkien osalta on huomioitava radan sähköiset vaikutukset (esim. putken katodisuojaus). Metallisiin maakaasuputkiin on raitiotien risteämissä tehtävä eristys. Yhdensuuntaisen metallisen maakaasun siirtoputken ja raitiotien minimietäisyys toisistaan on 20 metriä.  Myös sähkönsyöttöasemien tulee sijaita vähintään 20 m etäisyydellä metallisesta maakaasuputkesta. Paineeltaan alle 10 baarin maakaasuputket voidaan muuttaa radan alituksissa muoviputkiksi. Maakaasun osalta on huomioitava maakaasuverkon omistajan ohjeet sekä maakaasuasetus.

13.1.4. Kaapelit

Kaikki radan alittavat kaapelit asennetaan A-luokan muovisiin suojaputkiin.  Radan alittavat vanhat kaapelit tulee suojata alitusten osalta halkaistuilla suojaputkilla 2 metrin etäisyydelle kiskoista. Suunnittelussa ja rakentamisessa on huomioitava erityisesti suojaamattomat, olemassa olevat kaapelit radan läheisyydessä (kuten vanhat maadoituskuparit) ja niihin mahdollisesti kohdistuvat hajavirrat. Sähkön 20 kV maadoituskaapelit tehdään eristetyistä kaapeleista suojaputkien sisälle, mikäli ne sijaitsevat 2 metriä lähempänä rataa. Mikäli radan kaapelireitin yhteyteen rakennetaan ulkopuolisten johto-omistajien kaapelireittejä, viedään nämä reitit pääsääntöisesti raitiotien kaapelikaivojen läpi. Johto-omistajien kaapeleihin ei tehdä raitiotien kaivoissa jatkoksia tai haaroituksia. Kaivoissa kaapelit tulee asentaa siten, etteivät ne vaikeuta kaivossa työskentelemistä sijoittamalla ne kaivon reunoille. Johto-omistajat voivat käyttää kaivoja kaapelinvetoon.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

13.1. Kunnallistekniikan siirrot
08.03.2024 Täydennetty vaatimuksia

13.1.1. Vesihuolto
08.03.2024 Täydennetty vaatimuksia

13.1.2. Kaukolämpö ja –kylmä
08.03.2024 Täydennetty vaatimuksia

13.1.3. Maakaasu
08.03.2024 Täydennetty vaatimuksia

Tulosta kappale