12.1. Matkustajakalusto
Tampereen raitiovaunu on Skoda Transtechin valmistama Smart Artic X34. Vaunu on kahteen suuntaan ajettava. Ovet sijaitsevat molemmilla puolilla vaunua, jolloin pysäkki voi sijaita kummalla puolella tahansa. Vaunun pituus on 37,29 m. Vaunun tärkeimmät tekniset ominaisuudet ja päämitat on esitetty taulukossa 12.1 ja kuvissa 12.1a-c.
Pääarvot | Škoda ForCity Smart Artic X34 |
Istumapaikat yhteensä / kiinteät / kääntöistuimet | 104 / 64 / 40 |
Vapaa lattiatila | 50.1 m2 |
Matkustajakapasiteetti yhteensä seisovat matkustajat 4 / 5 / 6 per m2 | 264 / 314 / 364 |
Pituus | 37.29 m |
Leveys | 2.65 m |
Korkeus | 3.6 m |
Taarapaino | 56.8 t |
Käyttöjännite | 750 V |
Sisäänkäynnin nimelliskorkeus | 350.0 mm |
Lattian nimelliskorkeus | 420.0 mm |
Lattian korkeus telialueella | 500.0 mm |
Sisäänkäyntien lukumäärä (etuovet / keskiovet) | 4 / 6 |
Sisäänkäynnin mitat (etuovi / keskiovi x korkeus) | 800/1 300 x 2 000 mm |
Pyörätuoli- / lastenvaunu- / polkupyöräpaikat | 6 / 12 / 6 |
Raideleveys | 1 435 mm |
Akseliväli | 1 800 mm |
Pyörän halkaisija uusi / kulunut | Ø640/580 mm |
Suurin sallittu akselipaino | 10 t |
Pienin kaarresäde | 25 m |
Pienin pystykaarresäde | 250 m |
Suurin nopeus / suurin liikennöintinopeus | 80/70 km/h |
Telikäytöt | 4 yksikköä |
Vetäviä akseleita | 8 kaikki akselit vetävät |
Ajomoottoriteho | 560 (8 x 70) kW |
Vaunu on suunniteltu siten, että sitä on mahdollista pidentää tulevaisuudessa 47,2 m mittaiseksi. Pidentäminen tapahtuu lisäämällä D-moduuli moduuli A- ja C-moduulien väliin. D-moduuli vastaa rakenteeltaan A/B-moduulia ilman ohjaamoa ja päätyovia. Pidennetyn vaunun malli on Smart Artic X45. Raitiotieverkko suunnitellaan lähtökohtaisesti X45-kalustolle.
Muokattu viimeksi:
Muutoshistoria:
12.1. Matkustajakalusto
18.11.2022 Lisätty taulukko 12.1 ja päivitetty kuvat 12.1 a-c.