9.4.1. Siltojen kaiteet

Raitiotiesillat tulee varustaa kaiteilla, joiden vaadittava etäisyys raiteen keskilinjasta on vähintään 2,4 m. Vaatimus on suurempi kuin luvussa 5.1.5. “Etäisyys kiinteisiin esteisiin” on esitetty, jolloin raiteen sijainnin pieni muutos ei johda heti pelastustilan kaventumiseen.

Raitiotiesillan kaiteet on varustettava korkealla suojaverkolla sepeliraiteilla mahdollisesti radalta lentävän sepelin vuoksi. Mikäli sillalla ei ole sepelirataa, voidaan korkeat suojaverkot asentaa vain alittavien väylien kohdille suojaamaan niitä aurauslumelta. Siltasuunnittelija määrittää verkolla suojattavan kaidepituuden huomioiden sillan korkeuden.

Siltojen kaiteet on suunniteltava ja toteutettava Väyläviraston ohjeen LO 25/2012 Siltojen kaiteet, mukaisesti.

Sekaliikenteen raitiotiesilloilla tulee pääsääntöisesti käyttää ajoneuvoliikenteen kuorman mukaisia H2-luokan törmäystestattuja kaiteita piirustuksien R15/DK H2-1…21 mukaan. Mikäli sekaliikenteen silta sijaitsee risteyksen lähellä ja sillan kaiteeseen on kohtisuoran törmäyksen vaara, tulee viranomaisten kanssa neuvotella kaidevaatimuksista. Tällaisissa tilanteissa voidaan päätyä käyttämään esimerkiksi rakenteellisia esteitä tai H4-luokan törmäystestattua kaidetta. Kuvassa 9.4.1 a) on esitetty suojaverkolla varustettu H2-luokan törmäystestattu kaide.

Kuva 9.4.1 a) H2-luokan törmäystestattu kaide.
Kuva 9.4.1 b) R15/DK R1…R5 suunnitelmien mukainen rautatiesillan kaide, jota käytetään perustason kaiteena raitiotiesilloissa.
Kuva 9.4.1 c) R15/DK 3-1…2 suunnitelmien mukainen kevyen liikenteen sillan kaide.

Mikäli sillalla ei ole muuta ajoneuvoliikennettä kuin satunnaiset pelastusajoneuvot, voidaan käyttää R15/DK R1…R5 suunnitelmien mukaisia rautatiesillan kaiteita. Kaiteen korkeus tulee olla vähintään 1100 mm. Kaide on esitetty kuvassa 9.4.1 b). Näitä ei ole tarkoitettu pitämään ajoneuvo tai raitiotievaunu siltakannella vaan ovat asennettu henkilöturvallisuuden vuoksi ja estämään raidesepelin ja lumen lentäminen alittavalle väylälle.

Yhdistetyllä raitiotieliikenteen ja kevyen liikenteen sillalla raitiotien puoleiseen reunapalkkiin asennetaan vastaavasti R15/DK R1…R5 suunnitelmien mukaiset rautatiesillan kaiteet korkealla suojaverkolla. Kevyen liikenteen puolelle kaidetarve arvioidaan tapauskohtaisesti. Kävelytien tai pyörätien viereiseen reunapalkkiin tulee asentaa ensisijaisesti kevyen liikenteen sillankaide R15/DK 3-1…2 suunnitelmien mukaan. Kevyen liikenteen sillankaiteen korkeus tulee olla vähintään 1200 mm kulkupinnan tasosta mitattuna. Kaide on esitetty kuvassa 9.4.1 c).

Vilkasliikenteisen pyörätien viereinen kevyenliikenteen sillankaiteen korkeus tulee olla vähintään 1400 mm. Kaidekorkeuden on täytyttävä kulkupinnan tasosta mitattuna.

Kaiteita voidaan muunnella kaupungin tai Tampereen Raitiotie Oy:n vaatimuksesta. Kaiteiden muuntelulla pystyy saamaan kustannustehokkaasti yksilöllistä näköä sillalle. Törmäystestattujen kaiteiden muuntelua esteettisistä syistä voidaan tehdä ohjeen LO 25/2012 Siltojen kaiteet, mukaisesti. Raitiotiesillan ja kevyen liikenteen sillankaiteiden muuntelua voidaan tehdä vapaammin ja kaiteet voi suunnitella jopa kokonaan uusiksi siltakohtaisesti. Muuntelu ei saa johtaa esitettyjä kaiteita heikompaan kaiderakenteeseen tai putoamissuojausvaikutukseen.

Kuumasinkitys aina standardin EN ISO 1461 mukaisesti. Kaiteita voidaan lisäksi maalata. Jauhemaalausta käytetään ensisijaisesti. Mikäli jauhemaalaus ei ole mahdollinen tai sen toteuttaminen halutuille pinnoille johtaa maalauksen lyhyeen käyttöikään (suuret ainevahvuudet, paksu kuumasinkkikerros yms.), tulee vaihtoehtoinen maalausmenetelmä hyväksyttää aina tilaajalla.

Kaiteiden kosketussuojaseinätarve on tarkastettava luvun 9.5. mukaan.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

Tulosta kappale