9.4. Taitorakenteiden kaiteet
9.4.1. Siltojen kaiteet
Raitiotiesillat tulee varustaa kaiteilla, joiden vaadittava etäisyys raiteen keskilinjasta on vähintään 2,4 m. Vaatimus on suurempi kuin luvussa 5.1.5. “Etäisyys kiinteisiin esteisiin” on esitetty, jolloin raiteen sijainnin pieni muutos ei johda heti pelastustilan kaventumiseen.
Raitiotiesillan kaiteet on varustettava korkealla suojaverkolla sepeliraiteilla mahdollisesti radalta lentävän sepelin vuoksi. Mikäli sillalla ei ole sepelirataa, voidaan korkeat suojaverkot asentaa vain alittavien väylien kohdille suojaamaan niitä aurauslumelta. Siltasuunnittelija määrittää verkolla suojattavan kaidepituuden huomioiden sillan korkeuden.
Siltojen kaiteet on suunniteltava ja toteutettava Väyläviraston ohjeen LO 25/2012 Siltojen kaiteet, mukaisesti.
Sekaliikenteen raitiotiesilloilla tulee pääsääntöisesti käyttää ajoneuvoliikenteen kuorman mukaisia H2-luokan törmäystestattuja kaiteita piirustuksien R15/DK H2-1…21 mukaan. Mikäli sekaliikenteen silta sijaitsee risteyksen lähellä ja sillan kaiteeseen on kohtisuoran törmäyksen vaara, tulee viranomaisten kanssa neuvotella kaidevaatimuksista. Tällaisissa tilanteissa voidaan päätyä käyttämään esimerkiksi rakenteellisia esteitä tai H4-luokan törmäystestattua kaidetta. Kuvassa 9.4.1 a) on esitetty suojaverkolla varustettu H2-luokan törmäystestattu kaide.
Mikäli sillalla ei ole muuta ajoneuvoliikennettä kuin satunnaiset pelastusajoneuvot, voidaan käyttää R15/DK R1…R5 suunnitelmien mukaisia rautatiesillan kaiteita. Kaiteen korkeus tulee olla vähintään 1100 mm. Kaide on esitetty kuvassa 9.4.1 b). Näitä ei ole tarkoitettu pitämään ajoneuvo tai raitiotievaunu siltakannella vaan ovat asennettu henkilöturvallisuuden vuoksi ja estämään raidesepelin ja lumen lentäminen alittavalle väylälle.
Yhdistetyllä raitiotieliikenteen ja kevyen liikenteen sillalla raitiotien puoleiseen reunapalkkiin asennetaan vastaavasti R15/DK R1…R5 suunnitelmien mukaiset rautatiesillan kaiteet korkealla suojaverkolla. Kevyen liikenteen puolelle kaidetarve arvioidaan tapauskohtaisesti. Kävelytien tai pyörätien viereiseen reunapalkkiin tulee asentaa ensisijaisesti kevyen liikenteen sillankaide R15/DK 3-1…2 suunnitelmien mukaan. Kevyen liikenteen sillankaiteen korkeus tulee olla vähintään 1200 mm kulkupinnan tasosta mitattuna. Kaide on esitetty kuvassa 9.4.1 c).
Vilkasliikenteisen pyörätien viereinen kevyenliikenteen sillankaiteen korkeus tulee olla vähintään 1400 mm. Kaidekorkeuden on täytyttävä kulkupinnan tasosta mitattuna.
Kaiteita voidaan muunnella kaupungin tai Tampereen Raitiotie Oy:n vaatimuksesta. Kaiteiden muuntelulla pystyy saamaan kustannustehokkaasti yksilöllistä näköä sillalle. Törmäystestattujen kaiteiden muuntelua esteettisistä syistä voidaan tehdä ohjeen LO 25/2012 Siltojen kaiteet, mukaisesti. Raitiotiesillan ja kevyen liikenteen sillankaiteiden muuntelua voidaan tehdä vapaammin ja kaiteet voi suunnitella jopa kokonaan uusiksi siltakohtaisesti. Muuntelu ei saa johtaa esitettyjä kaiteita heikompaan kaiderakenteeseen tai putoamissuojausvaikutukseen.
Kuumasinkitys aina standardin EN ISO 1461 mukaisesti. Kaiteita voidaan lisäksi maalata. Jauhemaalausta käytetään ensisijaisesti. Mikäli jauhemaalaus ei ole mahdollinen tai sen toteuttaminen halutuille pinnoille johtaa maalauksen lyhyeen käyttöikään (suuret ainevahvuudet, paksu kuumasinkkikerros yms.), tulee vaihtoehtoinen maalausmenetelmä hyväksyttää aina tilaajalla.
Kaiteiden kosketussuojaseinätarve on tarkastettava luvun 9.5. mukaan.
9.4.2. Tukimuurien ja muiden taitorakenteiden kaiteet
Myös muut putoamisvaaralliset taitorakenteet, kuten tukimuurit on varustettava kaiteella. Kaiteen korkean suojaverkon käytöstä kerrotaan luvussa 9.4.1.
Tukimuurien ja muiden taitorakenteinen kaide päätetään turvallisuuden ja lähiympäristön perusteella. Suunnittelija valitsee käytettävän kaiteen aina ensisijaisesti turvallisuuden perusteella. Kaidevaihtoehtoja on lueteltu seuraavaksi tukevammasta heikompaan. Riskiryhmät, kuten lapset, tulee huomioida erityisesti pysäkkien, koulujen, leikkikenttien ja asuinalueiden lähellä. Lasten kohdalla kaiteen turvallisuuteen vaikuttaa myös sen avonaisuus. Tilaajan ohjeistuksella voidaan käyttää kestävämpää kaidetta myös ulkonäkösyistä. Kaiteita valittaessa tulee huomioida, ettei samalle kaidelinjalle/-alueelle tule valita tarpeettoman useaa kaidetyyppiä, jolloin alue voi näyttää rikkonaiselta.
Tukimuurin tai muiden taitorakenteiden päälle voidaan asentaa:
H2-luokan kaide R15/DK H2-1…21
- Kun pyritään henkilöturvallisuuden lisäksi varautumaan ajoneuvoliikenteen onnettomuustilanteisiin. Tarvittaessa, tapauskohtaisesti valittava korkeamman törmäyskestävyysluokan kaide.
- Kun halutaan aurausjohde kaiteeseen talvikunnossapidettävän väylän viereen
- Kun kaiteeseen on asennettava kosketussuojaseinä
- Ulkonäkösyistä
Kevyen liikenteen sillankaide R15/DK 3-1…2
- Kun tukimuurin vieressä kulkee jalkakäytävä, pyörätie tai yhdistetty jalankulku ja pyörätie. Tarvittaessa käytetään edellä esitetysti 1400 mm kaidekorkeutta.
- Kun halutaan aurausjohde kaiteeseen, talvikunnossapidettävän väylän viereen
- Kun kaiteeseen on asennettava kosketussuojaseinä
- Kestää kevyenliikenteen kaiteelle määritetyn onnettomuuskuorman (5 kN)
- Ulkonäkösyistä
Raitiotiesillankaide R15/DK R1…R5
- Henkilöturvallisuus. Ei varsinaista väylää kaiteen vierellä. Käytettävä harkiten tukimuurin päällä. Ei kohteisiin, joissa väenpaljouksesta johtuva tungoskuormamahdollisuus.
- Kun sillalla käytetään samaa kaidetta ja kaide halutaan jatkaa sillan päässä tukimuurille tai muulle taitorakenteelle
- Ulkonäkösyistä
Tampereen raitiotiehankkeen kaide, eri malleja 4.8.20/16817/111R…115R
- Henkilöturvallisuus. Kaiteen korkeus on 900 mm. Käytettävä harkiten tukimuurin päällä. Ei tungosta.
- Pysäkkialueilla, kun samaa kaidetta halutaan jatkaa tukimuurille tai muulle taitorakenteelle
- Näkemän vuoksi käyttäen avointa kaidetta, lähellä raitiotielinjaa
- Mahdollistaa pelastautumismahdollisuuden avoimen kaidetyypin alta hyväksytyissä poikkeustilanteissa ks. luku 5.8.6.
- Ulkonäkösyistä
Kevyt aita/kaide, markkinoilta löytyvä aita, esimerkiksi kolmilankaverkkoaita (Legi-aita)
- Kun alue on suunniteltu siten, ettei kaiteen viereen ole tarkoitus johtaa edes jalankulkua. Suojaamaan satunnaisia ohikulkijoita ja alueiden kunnossapidon henkilökuntaa. Ei tungosta.
- Kun lunta ei aurata kaidetta vasten
Edellä mainittujen lisäksi erikoistapaukset, kuten kohtisuora törmäys tieltä, jossa on korkea nopeusrajoitus, tulee sopia erikseen viranomaisten kanssa. Kaiteen aiheuttamat rasitukset tukimuuriin on aina huomioitava tukimuurin suunnittelussa.
Kun käytetään kevyttä aitaa tukimuurin päällä kaiteena ja tukimuurin tasoero on vähintään 500 mm, kevyen aidan ja sen kiinnityksen on kestettävä vähintään 0,5 kN/m mitoitusviivakuorma 1,1 m korkeudella. Kaikki kolmilankaverkkoaitamallit ei täytä vaatimusta normaalilla kaidetolppavälillä. Tätä käytettäessä kaidetolppaväliä on tihennettävä.
Taitorakenteeseen liitettävän kaiteen vähimmäiskorkeus on 1100 mm mitattuna kulkupinnasta. Soveltuvissa paikoissa, kun arvioidaan ettei ole putoamisvaaraa, voidaan käyttää 900 mm korkeaa Tampereen raitiotiehankkeen kaidetta. Vilkasliikenteisen pyörätien viereinen kaiteen korkeus, putoamisvaarallisissa paikoissa tulee olla vähintään 1400 mm.
Kaiteiden pintakäsittely vastaavasti kuin luvussa 9.4.1.
Kaiteiden kosketussuojaseinätarve tarkastetaan luvun 9.5. ohjeiden mukaan. Muut aidat ja kaiteet, jotka eivät sijaitse kiinteästi tukimuurien yhteydessä ovat käsitelty luvussa 7. Lisäksi sähkönsyöttöasemien ja muiden raitiotiehen liittyvien rakennusten kaiteiden kohdalla noudatetaan lain rakentamismääräyskokoelmaa.
Muokattu viimeksi: