7.4 Varusteet ja kalusteet

7.4.1. Pysäkkikaiteet ja aidat

Pysäkillä sivulaiturin takasivulle asennetaan pysäkkikatokseen yhdistyvä kaide aina, jos pysäkki rajautuu ajorataan tai pyörätiehen. Kaide ohjaa kulun turvallisille ylityspaikoille. Kaideosuus alkaa pysäkkiluiskan alusta ja se tuodaan pysäkkikatoksen sivuseinään saakka. Pysäkkikaide voi helposti olla näkemäeste laiturin päissä olevien suojateiden odotustilaan. Pysäkkiluiskan kaidetta ja sen roiskesuojia sekä odotustilaa suunniteltaessa tulee tehdä näkemätarkastelu kohdekohtaisesti. Pysäkkikaiteiden päihin tehdään näkemätarkastelut aina turvallisuuden varmistamiseksi. Kun pysäkin päässä, pysäkkikaiteen päättymisen jälkeen, on suojatieyhteys viereiselle ajoradalle, on turvallisuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota.

Oheisessa kuvassa (7.4.1 a) on esitetty noudatettavia periaatteita ja keinoja parantaa turvallisuutta. Pysäkkikaiteiden päissä on käytettävä aina vähintään kuuden metrin pituudelta avointa kaksiputkijohdekaidetta. Näkemätarkasteluiden perusteella avointa kaideosuutta on pidennettävä turvallisuuden edellyttämällä pituudella. Lisäksi kaiteen pylväsväliä harvennetaan paremman näkyvyyden saavuttamiseksi, jottei kaidetolpat aiheuta näkemäestettä autoilijan ja jalankulkijan välille. Mikäli pysäkin päässä ei ole allejääntiriskiä, voidaan pysäkin luiskan kaideratkaisu toteuttaa myös muulla hankkeen pysäkkikaideratkaisulla.

Pysäkkikaiteet rakennetaan Raitiotieallianssin laatimien rakennesuunnitelmien (4.8.20/16817/111R-115R) mukaan. Kaidetyypit on esitetty kuvassa 7.4.1 b). Pysäkkikaiteissa on lähtökohtaisesti kaksi vaakajohdetta, joista alempi toimii nojailukaiteena.  Mikäli pysäkkilaituri rajautuu moottoriajoneuvojen käyttämään liikennekaistaan, varustetaan kaide roiskesuojalla (kaidetyyppivaihtoehto 2).  

7.4.1 b) Tampereella käytössä olevat kaidetyypit
7.4.1 c) Alemman käsijohteen etäisyydet takareunasta ja kaiteen perustamistavat

Pysäkkikaiteen liittyminen pysäkkikatosrakenteen kanssa on selkeä, suoralinjainen ja limittyvä. Ylempi kaidejohde jatkuu 100 mm ja alempi kaidejohde 80 mm pysäkkikatosrakenteen taakse. Pysäkkikaiteen ja pysäkkikatosrakenteen väliin ei saa jäädä aukkoa, jota pystyy käyttämään helposti kulkureittinä. Myös lasten turvallisuus tulee huomioida. Hyväksytty ja raitiotielinjalla käytetty ratkaisu toteuttaa kaiteen liittyminen pysäkkikatosrakenteen kanssa on esitetty kuvassa 7.4.1 c). Ensisijaisesti käytetään tätä ratkaisua yhdenmukaisen linjan vuoksi. Tästä poikkeaminen tulee hyväksyttää sekä Tampereen Raitiotie oy:llä että kunnalla, jossa pysäkki sijaitsee.

Kuva 7.4.1 d) Pysäkkikaiteen liittyminen pysäkkikatosrakenteeseen

7.4.2. Muut kaiteet ja aidat

Kaiteina ja suoja-aitoina liikenneväylien varrella käytetään lähtökohtaisesti Väyläviraston yleisiä tyyppikaiteita ja edellisessä kappaleessa esitettyjä Tampereen raitiotielle suunniteltuja, pysäkkikaidemallista sovellettuja kaidemalleja. Tukimuurien päällä ja muina suoja- tai kulunestoaitoina voidaan käyttää myös kaupallisessa tuotannossa olevia aitoja, esimerkiksi kolmilankaverkkoaitoja. Siltojen ja tukimuurien yhteydessä käytettävät kaide- ja aitatyypit sekä niiden valinnan perusteet on rakenteellisista ja turvallisuusnäkökohdistaan käsitelty kohdassa 9.4. Koonti kaidevaihtoehdoista ja väreistä on esitetty alla olevassa taulukossa 7.4.2.

Raitiotien kulkiessa kadun tai tien sivussa, tulee tarkastella tapauskohtaisesti auraussuojien tarve, ottaen huomioon viereisen ajoneuvoväylän nopeusrajoitus. Erityisesti vaihteiden kohdat tulee suojata aurauslumelta.

Kaiteet
Varuste/kohdeTarkenneKoodit, piir. nro jne
Ratasillan kaide, uudet sillatTyyppipiirustusVäyläviraston tyyppipiirustus R15/DK R-1
MaalausRAL 7021. Maalaamaton vähemmän keskeisillä paikoilla
Huom.Maalattaviin ratasillan VATU-alueella oleviin kaiteisiin lisätään sinkitty teräslista, joka voidaan maadoittaa. Vaihtoehtoisesti kaiteen yläreuna jätetään maalaamatta.
Kevyen liikenteen siltojen  kaiteetTyyppipiirrustusVäyläviraston tyyppipiirustus R15/DK 3-1
MaalausRAL 7021. Ajojohteet maalaamattomina
Ajojohdew-profiili
Huom.Kevyt sälekaide ilman käsijohdetta
Ajoneuvoliikenteen kaiteetTyyppipiirustusVäyläviraston tyyppipiirustus R15/DK H2-7 verkkokaide pohjalta
Huom.Verkkoelementtiä käytetään pääasiassa siltojen kohdalla. Voidaan käyttää myös muissa kohteissa kaupunkikuvallisista syistä.
AjojohdePutkiajojohde, maalaamaton
Verkkoelementtien maalausRAL 7012
Suoja-aidatMaalausRAL 7016
TyyppiHitsattu kolmilankaverkkoaita (esim Legi tai Vepe), asennettu piikit alaspäin
Huom.Aidan runkotolpat aina pystysuorassa ja mahdollisen kaideverkon vaakajuoksut horisontinsuunnissa. Tätä noudatetaan myös asennettaessa aita vinolle pinnalle.
KaiteetTyyppipiirustusRaitiotieallianssin  rakennesuunnitelmat (4.8.20/16817/111R-115R) , kuva 7.4.1
Käsijohteen pintaHiottu RST, GRIT 240
Kaiteessa käytettävä väriRAL 7021
Avoin kaide, vaihtoehdot 1 ja 4Pysäkeillä kohteissa, joissa ei ole tarvetta roiskesuojalle tai säleikölle. Käytetään nojailukaidetta (h=700). Harkinnan mukaan kulun ohjaamiseen mukaan myös kohteissa, joissa ei edellytä säleaitaa. Nojailukaiteen tarve määritetään tällöin erikseen.
Säleikkö, vaihtoehdot 3 ja 6Pysäkeillä ja kevyen liikenteen väylän varrella kohteissa, joissa avoin kaide ei ole riittävä, mutta ei ole tarvetta roiskesuojalle.
Kaide roiskesuojalla, vaihtoehdot 2 ja 5Pysäkeillä, ja muissa kohteissa, joissa on tarve roiskesuojalle (esim. ajoradan varressa).
Huom.Tarvittaessa käsijohteen maadoitus
Taulukko 7.4.2 Kaiteet ja aidat: tyyppi ja pintakäsittely.

7.4.3. Katutilan varusteet ja kalusteet

Katutilan varusteiden ja kalusteiden valinnat ja niiden pintakäsittely ja väritys tehdään Tampereella kaupunkikuvallisten laatujaksojen ja asiakirjan Tuotekortit. Katumiljöön kalusteet, varusteet ja rakenteet perusteella. Kaupunkikuvallisissa erityiskohteissa voidaan tehdä tästä poikkeavia valintoja. Jaksotus ja tuotekortit on laadittu Tampereen kaupungin lähtökohdista, mutta niitä on tarkoitus noudattaa raitiotieverkon laajetessa myös muiden kuntien alueella, jotta seudullisen raitiotien ilme pysyy yhtenäisenä.

Kaikissa VATU-alueella olevissa rakenteissa on huomioitava sähköturvallisuuden edellyttämä maadoitustarve, josta kerrotaan tarkemmin luvussa 10.2.

Pylväiden (sähköratapylväät, valaisinpylväät yms.) värityksen on oltava neutraali, yhtenäinen ja yksivärinen. Tampereella ratasähköpylväät ovat pääosin tikas-mallia ja väri RAL7012 tai sinkitty. Erityiskohteissa pylväsmalli voi poiketa tikasmallista. Pirkkalassa ratasähköpylväät ovat tikas-mallia ja väri RAL7012 tai sinkitty.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

7.4.1. Pysäkkikaiteet ja aidat
19.10.2021 Lisätty tekstikappale ja kuva 7.4.1 c) pysäkkikaiteen liittymisestä pysäkkikatosrakenteeseen.

7.4.3. Katutilan varusteet ja kalusteet
08.03.2024 Täydennetty vaatimuksia

Tulosta kappale