7.1.2. Kaupunkikuvalliset laatujaksot ja materiaalien valinta
Kunkin alueen suunnittelussa huomioidaan aikaisemmat suunnitteluvaiheet ja alueen asema kaupunkirakenteessa. Erityisesti ne toimenpiteet, jotka ulottuvat arvokohteiden läheisyyteen, tulee tehdä alueen kaupunkikuvalliset sekä maisema- ja luontoarvot säilyttäen. Myös rakennustöiden aikana tulee varmistaa riittävät toimenpiteet suojeltujen arvojen säilyttämiseksi.
Kaupunkirakenteen erilaisille jaksoille on määritetty suunnittelua ohjaavat laatujaksot. Näitä jaksotyyppejä on Tampereella neljä:
- Historiallinen ydinkeskusta
- Keskustajakso (kaupunkikuvan muutosjakso)
- Väljän kaupunkitilan jakso
- Omia kaupunkikuvallisia erityispiirteitä omaavat kaupunginosat, kuten Lielahti ja Hervanta.
Jaksoittain voidaan määrittää käytettävät materiaalien laatutasot, jotka ovat:
- Erittäin korkea
- Raitiotiellä, pysäkeillä ja liittymissä pinnoitteena käytetään luonnonkiveä.
- Korkea+
- Raitiotiellä ja pysäkeillä käytetään pääosin betonikiveä.
- Luonnonkiveä käytetään erityiskohteissa harkiten.
- Liittymäalueilla voidaan käyttää betonia ja asfalttia.
- Korkea
- Raitiotiellä käytetään pääosin betonia tai asfalttia tai nurmea.
- Pysäkkialueilla käytetään betonikiveä .
- Perus
- Raitiotiellä käytetään sepeliä.
- Pysäkit betonikiveä.
- Uudet väylät asfalttia.
Paitsi pintamateriaaleihin, laatutasoluokitusta sovelletaan myös käytettäviin varusteisiin ja kalusteisiin yhdessä Tuotekortit– asiakirjan kanssa. Kaupunkikuvallisesti keskeiset aukiot ja paikat voidaan määritellä kehitettäviksi erityiskohteiksi, , joissa katuympäristön laatutaso voi olla muuta hankeosaa korkeampi. Kaikki kaupunkikuvaan vaikuttavat seikat, kuten käytettävä pylväsmalli, pintamateriaalien, kalusteiden ja varusteiden valinnat, taitorakenteiden muoto ja ulkoasu, sekä niiden väritys tai muu pintakäsittelytapa on hankeosittain varmistettava tilaajalta. Katuympäristön laatutasokartta Tampereen raitiotien 1. toteutusvaiheesta liitteenä (liite 3).
Muokattu viimeksi: