5.5.3. Näkemä raitiotielle valo-ohjaamattomissa risteämissä
Raitiovaunun kuljettajan näkemän lisäksi valo-ohjaamattomissa risteyksissä on tarkistettava myös risteävän kulkumuodon näkemät. Valo-ohjaamattomissa risteämissä raitioliikenteen kanssa risteävillä kulkumuodolla tulee olla mahdollisuus nähdä raitiovaunu niin kaukaa, että risteäminen on mahdollista turvallisesti. Hyvät näkemät mahdollistavat raitiovaunun havaitsemisen niin kaukaa, ettei raitiovaunun tarvitse hidastaa nopeuttaan sellaisen risteävän liikenteen johdosta, joka on aloittanut risteämisen ennen raitiovaunun näkemäalueelle saapumista. Minimissään auto- ja pyöräliikenteen valo-ohjaamattomissa risteämissä näkemäalueen pituus on raitiovaunun hyvä pysähtymisnäkemä ja etäisyys raiteesta on autoilla kuljettajan silmän sijainti, kun hän on pysähtynyt pysäytysviivalle ja pyörillä odotustilaan pysähtyneen pyöräilijän silmän sijainti.
Valo-ohjaamattomien jalankulun ylityspaikkojen näkemäalueen etäisyys on jalankulkijoiden odotustilan reunasta raitiotien keskilinjaan. Näkemän pituus raitiotien keskilinjaa pitkin on matka, jonka raitiovaunu kulkee jalankulkijan ylitykseen kuluvana aikana. Jalankulkijoiden nopeutena on käytetty 1 m/s. Vaadittavat ylityksen näkemät jalankulkijoille raitiotien valo-ohjaamattomissa risteyksissä on esitetty taulukossa 5.5.3 ja kuvassa 5.5.3 on havainnollistettu näkemäalueen määrittäminen.
Jalankulun ylityspaikan näkemäetäisyydet (m) Ylityksen pituus (m) | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | ||
Radan nopeus- rajoitus (km/h) | 15 | 25 | 30 | 34 | 38 |
20 | 34 | 39 | 45 | 50 | |
25 | 42 | 49 | 56 | 63 | |
30 | 50 | 59 | 67 | 75 | |
40 | 67 | 78 | 89 | 100 |
Muokattu viimeksi:
Muutoshistoria:
5.5.3. Näkemä raitiotielle valo-ohjaamattomissa risteämissä
28.04.2021 Kuva 5.5.3 päivitetty.