5.3. Raitiotien ja ajoratojen risteysjärjestelyt
Raitiotien ja ajoratojen risteämiskohdat tulee toteuttaa niin selkeästi, että ajoneuvot eivät aja vahingossa raitiotielle. Selkein ajoradan linjaus on ristetä kohtisuorasti raiteisiin nähden. Ajoneuvoliikenteen kääntymismahdollisuus vasemmalle raiteiden yli pyritään poistamaan esimerkiksi kiertotiejärjestelyin. Jos tämä ei ole mahdollista, kääntymismahdollisuus järjestetään pääsääntöisesti erilliselle vasemmallekääntymiskaistalle. Raiteiden yli tapahtuvan vasemmalle kääntymisen tulee olla valo-ohjattua. Kohdissa, joissa raitiotie erkanee sekaliikennekaistalta, tulee ajoradan optinen ohjaus olla selkeä. Tähän voidaan käyttää esimerkiksi pollareita. Lisäksi raitiotien havaittavuutta on hyvä tehostaa pintamateriaalieroilla. Myös liikenteenohjauksen tulee olla selkeä. Tilanteissa, joissa on riskinä ajoneuvon ajaminen raitiotiekaistalle, tulee liikenteenohjausta pyrkiä tehostamaan ajoratamaalauksilla, pintarakenteiden materiaalieroilla, liikennemerkeillä ja pollareilla.
Pääsääntöisesti ajoneuvoliikenteen ja raitiotien risteämisissä liikenne ohjataan täysin valo-ohjauksella kohdassa 3.6 esitettyjen periaatteiden mukaisesti. Risteysjärjestelyä suunniteltaessa tulee tarkistaa näkemät (luku 5.5). Risteämiskohdissa tulee kiinnittää erityistä huomiota ratajohtopylväiden ja muiden kiinteiden esteiden sijoittumiseen. Kiilautumisriskialue tulee tarkastella kohdan 5.1.6 mukaisesti.
Raitiotien kanssa risteäville kaduille lisätään raitiovaunusta varoittava liikennemerkki. Jos ajojohdin alittaa 5000 mm korkeuden, muuta ympäristöä varoitetaan erillisillä merkeillä.
Muokattu viimeksi:
Muutoshistoria:
5.3. Raitiotien ja ajoratojen risteysjärjestelyt
17.11.2022 Lisätty ohjeistus tilanteista, joissa on riskinä ajoneuvon ajaminen raitiotiekaistalle.
25.03.2024 Lisätty ohjeistus ajoneuvoliikenteen vasemmalle kääntymisestä raiteiden yli.