5.2. Kadun poikkileikkauksen mitoitus
Autoliikenne tulee erottaa raitiotieliikenteestä viimeistään nopeustason ylittäessä 40 km/h. Tärkeintä raitio- ja autoliikenteen erottelussa on estää autojen ajautuminen kiskoille. Erotteluun voidaan käyttää reunakiveä, erotuskaistaa, kaiteita tai pollareita. Erottelussa tulee kuitenkin ottaa huomioon, että katujärjestelyt eivät haittaa pelastusliikenteen toimintaa eikä erotteluratkaisu muodosta autoliikenteelle pitkää yksikaistaista osuutta, jossa häiriötilanteessa autot jonoutuvat pahasti, kun niillä ei ole mahdollisuutta ohittaa häiriötä.
Mikäli raitioliikenteen nopeusrajoitus on 20 km/h tai alhaisempi, jalankulun ja pyöräliikenteen erotteluun raitioliikenteestä riittää pelkkä kulkupintojen materiaaliero. Pelkkää materiaalierolla erottelua tulee kuitenkin käyttää vain, jos se sopii liikenneympäristöön järeämpää erottelua paremmin eivätkä jalankulkijat ja pyöräilijät voi erehtyä raitiotieliikenteen kulkupaikasta. Nopeusrajoituksen ollessa yli 20 km/h erotteluun tarvitaan raskaampi rakenne. Kun nopeusrajoitus on 40 km/h tai pienempi voidaan erotteluun käyttää esimerkiksi reunakiveä. Yli 40 km/h nopeusrajoitus edellyttää raitioliikenteelle kaistaa, joka erotetaan jalankulusta ja pyöräliikenteestä leveällä erotuskaistalla tai kapeammalla kaiteellisella erotuskaistalla. Yli 40 km/h nopeuksissa erottelu on suositeltavaa tehdä aidalla. Lisäksi linjaosuuksien suunnittelussa on kiinnitettävä huomiota siihen, että linjalla jalankululle ja pyöräliikenteelle on maankäyttöön nähden riittävästi turvallisia paikkoja raitiotien ylittämiseen tai alittamiseen. Tällöin jalankulun ja pyöräliikenteen erottelutavoilla pystytään estämään onnettomuusalttiit ylitykset raiteiden yli muualta kuin tähän tarkoitetuista paikoista. Radan poikkileikkauksen suunnittelussa on hyvä varata tila myös radan ylikulkua vaikeuttavalle kaiteelle. Kaide voidaan rakentaa myöhemmin, mikäli maankäytön muutos synnyttää houkuttimen radan yli oikomiseen.
Etäisyys raitiotien ATU:sta viereiseen väylään määritetään taulukon 5.2. mukaisesti. Jos viereinen väylä on rajattu aidalla/kaiteella, sovelletaan taulukkoa 5.1.5. a)
Suositusarvo | Normaaliarvo | Ääriarvo | |
Ajorata | A ≥ 750 | 750 > A ≥ 400 | |
Jalkakäytävä/pyörätie, ilman aitaa, raitiovaunun nopeus ≤ 40 km/h | A ≥ 750 | 750 > A ≥ 400 | 400 > A ≥ 250 |
Jalkakäytävä/pyörätie, ilman aitaa, raitiovaunun nopeus = 50 km/h | erottelu aidalla | A ≥ 1500 | |
Jalkakäytävä/pyörätie, ilman aitaa, raitiovaunun nopeus ≥ 60 km/h | erottelu aidalla tai A ≥ 5000 |
Kuvissa 5.2 a) – d) on esitetty raitiotien poikkileikkaukset suoralla osuudella eri liikenneympäristöissä. Kaarteissa ja kaarteiden välittömässä läheisyydessä tilantarve on suurempi vaunujen suuremman ulottuman takia. Vaunun aukean tilan ulottuman alue on pidettävä vapaana kiinteistä rakenteista. Katutilan, jossa raitiovaunuja liikennöidään, poikkileikkauksen mitoituksessa on otettava huomioon eri kulkumuotojen tarvitseman tilantarpeen lisäksi sähköratapylväiden, opastimien ja liikenteenohjauslaitteiden tilantarve. Sepeliradan tyyppipoikkileikkauksen mitoitus on esitetty luvussa 8.2.3.
Muokattu viimeksi:
Muutoshistoria:
5.2. Kadun poikkileikkauksen mitoitus
18.03.2024 Tarkennettu etäisyyksiä ATU:sta ajorataan, jalkakäytävään ja pyörätiehen