Raitiotieallianssi tiedottaa: Tampereen Näsisaareen asennettiin ensimmäiset raitiotiekiskot – kaikki raidetyöt valmistuvat syksyllä

Raitiotien rakentaminen Näsisaaressa on edennyt viimeisiin työvaiheisiin. Näsisaareen asennettiin viime viikolla ensimmäiset raitiotiekiskot saaren itäpäähän, Pölkkylänsillan kupeeseen. Saareen rakennetaan kaksoisraidetta yhteensä noin 800 metriä, ja työt valmistuvat syksyn aikana.

Näsisaari keväällä 2024
Kuva: Wille Nyyssönen/ Raitiotieallianssi

Näsisaareen tuleva rataosuus on sepelirataa, eli kiskojen ja pölkkyjen tukikerroksena on sepeli. Myös saareen vievälle Pölkkylänsillalle tulee sepelirataa. Näsisaaresta Hiedanrantaan johtavalle Pohjoiselle Hiedansillalle tulee kiintoraidetta, jonka päällä on sepeliverhoilu.

– Pölkkylänsillalle kiskot on jo asennettu, ja Pohjoisella Hiedansillalla radan rakentaminen aloitetaan kesän aikana, kun Näsisaaren raidetyöt etenevät, päällysrakenteen tekniikkalajivastaava Mika Virtanen kertoo.

Raidetöitä viimeistellään kesän ja syksyn aikana koko rataosuudella

Näsisaaren kiskoasennusten valmistuttua sepelirataosuus tuetaan raiteentukemiskoneella. Sepelirataa on Santalahden ja Hiedanrannan välillä noin 1,2 kilometrin verran. Sellupuiston ja Pyhällönpuiston sepelirataosuudet tuettiin jo viime syksynä.

– Tukemistöiden jälkeen tehdään vielä loput raiteiden hitsaukset ja sepelitukikerroksen viimeistelyt. Tavoitteena on, että raidetyöt Santalahden ja Näsisaaren välillä valmistuvat loppusyksyyn mennessä, ja Hiedanrannassa ja Lentävänniemessä jo aiemmin, Virtanen toteaa.

Santalahti-Lentävänniemi-rataosuus

Kaksoisraidetta noin 4,5 km, josta

  • sepelirataa 1,5 km Santalahdessa, Näsisaaressa, Sellupuistossa ja Pyhällönpuistossa
  • nurmirataa 1,2 km Hiedanrannassa ja Lielahdenkadulla
  • loput asfaltilla tai kiveyksellä päällystettyä kiintoraidetta
  • Tampereen raitiotien raideleveys on 1435 mm eli sama, joka muualla Euroopassa ja Pohjoismaissa on yleisesti käytössä

raitiotieallianssi.fi

Lue myös: