Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien jatkosuunnittelun ja mahdollisen rakentamisen palveluntuottajat on valittu

Tampereen Raitiotie Oy:n hallitus on 18.9.2023 kokouksessaan tehnyt päätöksen Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien allianssin suunnittelijoista ja rakentajista. Hankintakilpailun on voittanut yritysryhmittymä, jossa toimivat rakentajina NRC Group Finland Oy ja YIT Suomi Oy sekä suunnittelijoina AFRY Finland Oy ja Sweco Finland Oy. Uusi Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi aloittaa työnsä lokakuun alussa. Toteutussuunnittelun, eli allianssin kehitysvaiheen, aikana allianssi laatii raitiotiekaduista katusuunnitelmat, toteutussuunnitelman ja laskee rakentamisen tavoitekustannuksen. Lokakuussa 2024 valtuustot voivat päättää toteutussuunnittelun tulosten perusteella rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta vaiheittain toteuttamisesta.

Havainnekuva: Ratikkapysäkki Pirkkalassa Naistenmatkantiellä Suupan kohdalla.
Havainnekuva: Ratikkapysäkki Pirkkalassa Naistenmatkantiellä Suupan kohdalla, lännen suuntaan (kuva: Pirkkala-Linnainmaa hankesuunnitelma ja WSP)

Pirkkala-Linnainmaa -allianssin tarjouskilpailu eteni kahdessa vaiheessa. Mukaan tarjouskilpailuun hakeutui kolme yritysryhmittymää, jotka kaikki täyttivät tarjoajilta edellytettävät kriteerit. Ensimmäisessä tarjousvaiheessa arvioitiin tarjouksista avainhenkilöiden osaamista ja kokemusta, projektitiimiä ja organisoitumista, kehitysvaiheen alustavaa aikataulua ja hankesuunnitelman kustannusarviokritiikkiä. Toiseen tarjousvaiheeseen valittiin kaksi yritysryhmittymää. Toisessa tarjousvaiheessa arvioitavana olivat tarjousten hankesuunnitelmat ja kehitystyöpajoissa tehdyt case-tehtävät. Toisen tarjousvaiheen lopuksi tarjoajaryhmittymät antoivat hintatarjouksen.

Lopullisessa allianssin palveluntuottajien valinnassa painotettiin tarjoajan esittämää projektitiimiä ja organisoitumista (20 %), hankesuunnitelmaa (40 %), kehitystyöpajojen case-tehtäviä (15 %) sekä hintaa (25 %).

Tarjoajien arvioinnissa olivat mukana Tampereen Raitiotie Oy:n lisäksi myös edustus Tampereen kaupungilta sekä Pirkkalan kunnalta. Arviointityöryhmän jäseninä olivat Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen ryhmän puheenjohtajana ja hankejohtaja Markus Keisala, Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen sekä Pirkkalan kunnan yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen.

Toteutussuunnitelma laaditaan Linnainmaalta Pirkkalan Suupalle, Pirkkalan päätöksentekoon laaditaan kolme toteutusvaihtoehtoa

Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan valtuustot hyväksyivät 24. huhtikuuta Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien hankesuunnitelman ja päättivät Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien allianssin kehitysvaiheen aloittamisesta.

Havainnekuva: Ratikka Linnainmaan päätepysäkillä
Havainnekuva Ratikasta Linnainmaan päätepysäkillä (kuva: Pirkkala-Linnainmaa hankesuunnitelma ja WSP)

– Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnittelun lähtökohtana on valtuustoissa hyväksytyn hankesuunnitelman 335 miljoonan euron investointikustannusarvio. Alustava, raitiotien seudullisen yleissuunnitelman mukainen aikatauluarvio on, että mikäli Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättävät raitiotien rakentamisesta loppuvuodesta 2024, raitiotieradan rakentaminen ajoittuisi vuosille 2025–2028. Rakentamisaikataulu täsmentyy nyt alkavan allianssin kehitysvaiheen aikana. Molemmat valtuustot asettivat huhtikuun päätöksissään rakentamispäätöksenteon ehdoksi rakentamisen valtionavun varmistumisen, Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen taustoittaa.

Valtuustojen päätösten mukaan raitiotien toteutussuunnitelma laaditaan Tampereen Linnainmaalta Pirkkalan Suupalle. Kehitysvaiheen rinnalla Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta laativat raitiotieradan toteuttamisen edellyttämät asemakaavat. Tavoitteena on, että raitiotien toteuttamisen edellyttämät asemakaavat ja katusuunnitelmat on hyväksytty Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan luottamuselimissä syyskuuhun 2024 mennessä.

– Pirkkalan valtuuston syksyn 2024 päätöksentekoon allianssi laatii kolme toteutussuunnitelman ja tavoitekustannuksen vaihtoehtoa. Vaihtoehtoina ovat, että raitiotie rakennetaan allianssin toimesta kerralla Suupalle, vaiheittain ensiksi Partolaan ja saman allianssin toimesta myöhemmin Suupalle tai raitiotie rakennetaan tämän allianssin toimesta Partolaan asti, Pirkkalan yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen selventää.

– Huhtikuun päätösaineistoon ja hankintailmoitukseen arvioimme, että Tampereen kaupunki tulee teettämään uudella allianssilla noin 25 miljoonan edestä liittyviä hankkeita, kuten katujen, pyöräteiden ja kunnallistekniikan rakentamista. Rakentaminen samassa kaivannossa ja samoilla liikennejärjestelyillä raitiotien rakentamisen yhteydessä on mahdollisuus saavuttaa kustannussäästöä ja minimoida ympäristölle aiheutuvaa haittaa. Tällä tavalla tehdään kerralla valmista, kertoo rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen Tampereen kaupungilta.

Lisätietoja:

Ville-Mikael Tuominen
Tampereen Raitiotie Oy
Kehitysjohtaja
ville-mikael.tuominen@tampereenraitiotie.fi
puh. 050 343 0700

Pekka Sirviö
Tampereen Raitiotie Oy
Toimitusjohtaja
pekka.sirvio@tampereenraitiotie.fi
puh. 040 334 5798

Milko Tietäväinen
Tampereen kaupunki
Rakennuttamisjohtaja
milko.tietavainen@tampere.fi
puh. 040 506 8600

Jouni Korhonen
Pirkkalan kunta
Yhdyskuntajohtaja
jouni.korhonen@pirkkala.fi
puh. 050 512 3981

Lue myös: