Seudullinen yleissuunnitelma
Tampereen raitiotien yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, TAYS:lta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan sekä Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle. Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.
Tampereen kaupunki: Yhdyskuntalautakunta hyväksyi raitiotiehen liittyviä katusuunnitelmia Hatanpäällä, Kaupissa ja Linnainmaalla
12.6.2024Tampereen Ratikan Pirkkalan ja Linnainmaan raitiotieosuudelle Tampereen puolella kuuluvia katusuunnitelmia hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 11.6.2024 useilta kaduilta Hatanpään valtatien ympäristössä, Taysilta itään Kaupissa sekä ...
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-osuuden Ratikkapysäkit saivat nimet
12.6.2024Tampereen ja Pirkkalan yhdyskuntalautakunnat ovat päättäneet 11.6.2024 kokouksissaan suunnitteilla olevan Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien pysäkkien ...
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien suunnitteluvaihe edennyt yli puolivälin – uusia katusuunnitelmaehdotuksia nähtäville kesäkuussa
5.6.2024Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe on edennyt yli puolivälin, ja hanke jatkuu suunnitellussa aikataulussa. Allianssin tuottama aineisto Tampereen ja Pirkkalan valtuustojen päätöksentekoon valmistuu ...
Seudullisen yleissuunnitelman materiaalit
Raitiotien seudullinen yleissuunnitelma valmistui helmikuussa 2021.
Seudullisen yleissuunnitelman mukaiset ratavaraukset
Tampereen, Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven valtuustot päättivät tulevaisuuden raitiotielinjojen ratavarausten sijainnit loka-marraskuussa 2020.
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2021/09/Linjapituudet-1024x724.jpg)
Seudullisen yleissuunnitelman asemapiirrokset
Asemapiirrokset: Sorin aukio – Härmälä -Pirkkala
Asemapiirrokset: Tays – Linnainmaa – Kangasala
Asemapiirrokset: Lielahti-Ylöjärvi
Arvio ratahaarojen toteutusaikataulusta
Tämän hetken arvio ratahaarojen toteutusjärjestyksestä:
- Koilliskeskus–Pirkkala, rakentaminen 2025–2028
- Lielahti–Ylöjärvi, rakentaminen 2029–2032
- Koilliskeskus–Kangasala, rakentaminen 2033–2036
- Hatanpää–Vuores, rakentaminen 2030-luvulla
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2022/03/rakentamisvuodet_paivitetty_11-2-2022-1024x724.jpg)
Seudullisen raitiotien tavoitelinjasto
Yleissuunnitelmassa raitiotie esitetään seudun joukkoliikennejärjestelmän runkolinjana ja pääasiallisena joukkoliikenteen matkaketjun kulkumuotona vaikutusalueellaan. Seudulliset raitiolinjat kytketään osaksi rakenteilla olevaa Tampereen raitiotiejärjestelmää, mikä edellyttää koko raitiotielinjaston suunnittelua kokonaisuutena. Seudulliset raitiolinjat muodostavat Tampereen keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja. Suunnittelun lähtökohtana on kullakin linjalla 7,5 minuutin vuoroväli.
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2021/09/Seudullinen-yleissuunnitelma.png)
![Tampereen Ratikan havainnekuva: Ylöjärvi, Leijapuisto - Kuruntie etelään](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2021/09/13-Ylojarvi-Leijapuisto-Kuruntie-etelaan-1800x630.jpg)
Hiedanrannasta Leijapuistoon
Tampereen raitiotien laajentamisesta Tampereen Hiedanrannasta Ylöjärven Leijapuistoon tehdään tarkentava yleissuunnitelma. Tutustu suunnitteluun.
Tutustu suunnitteluun Lielahti-Ylöjärvi suunnalla